Hold 2024-09A: Pommern og Berlin d. 13/5 – 20/5

9.940,00 kr.20.290,00 kr.

1 uges kursus med rejse til det nordlige Tyskland/Pommern, Polen og Berlin

Herunder vælger du værelse og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (380,- retur).

Pris i enkeltværelse 11.490,- / UDSOLGT, men skriv dig gerne op på vores venteliste

Pris i dobbeltværelse for 2 personer 20.290,- / UDSOLGT, men skriv dig gerne op på vores venteliste

Pris som dagskursist 9.940,- / UDSOLGT

Se bustider HER.

0,00 kr.

Oplev Pommern og Berlin – 4 dage på højskole og 4 dage på rejse

/ UDSOLGT, men skriv dig gerne op på vores venteliste
Blot to timers sejlads fra Gedser lå indtil 2. verdenskrig Pommern, Tysklands nordlige provins. I dag er området delt mellem det nordlige Tyskland og Polen. Stedet er kendt for sine maleriske landskaber med store søer, skove, smukke kyststrækninger og historiske byer, fuld af middelalderens skønhed med brostensbelagte gader, majestætiske kirker og livlige torve. Pommern har en rig historie fra middelalderen og frem og har sat sig markante aftryk i den nyere tyske historie under nazi-styret i 30’erne og 40’erne og som DDR’s nordlige egn indtil Murens fald i 1989. Alligevel kender de fleste danskere forbavsende lidt til det fantastiske område lige syd for Falster. Derfor går højskolens rejsekursus i 2024 til det gamle Pommern med en afstikker til Berlin.

Programmet i korte træk

De første fire dage hjemme på højskolen (mandag til torsdag) dykker vi ned i Pommerns og Berlins mangfoldige historie politisk og kulturelt. Når vi er klædt godt på, tager vi afsted i fire dage med bus tidligt fredag morgen.

Efter sejlads til Rostock kører vi til øen Rügen og besøger den gamle borgruin, Arkona, som i slutningen af det 12. århundrede blev erobret og ødelagt af os danskere under ledelse af Kong Valdemar den Store. Næste stop bliver nazisternes ambitiøse ferieby, Prora, den 4 kilometer lange bygning, som Hitler lod opføre på Rügen til de tyske arbejdere under sloganet Kraft durch Freude (kraft gennem glæde). Overnatning på det firstjernede Parkhotel Rügen.

Stettin og Berlin

Lørdag går turen videre til Stettin, havnebyen, som i dag ligger i Polen. Her besøger vi bl.a. et af byens berømte markeder og går under jorden, når vi dykker ned i undergrunden under Stettin og oplever en fascinerende verden af gamle tunneler, kældre og historiske strukturer. Overnatning på det firstjernede Hotel Dana.

Søndag går turen til Berlin. Vi starter med at besøge byens Stasi-museum og kører herefter en rundtur og får set de vigtigste af Berlings kendte steder. Om aftenen får vi kaffe i toppen af DDR’s vartegn, Fehnsehturm ved Alexanderplatz, hvor vi også bor på det firstjernede hotel Park Inn, Berlins højeste hotel.

Mandag besøger vi Holocaust-mindesmærket tæt på Brandenburg Tor og når også en tur op i kuplen på Rigsdagen, inden vi kører mod Rostock og færgen hjem. Forventet ankomst til højskolen omkring kl. 18.

Lærere på kurset og rejsen er Jan Borre og Casper Dalboe.

Alt er inkluderet i prisen, undtagen drikkevarer og frokoster på rejsen.

Bemærk: Vores afbestillingsbetingelser er skrappere for dette kursus med rejse end vores almindelige afbestillingsregler. Klik her

Vi sørger for transport ved hjemkomst mandag mod Storkøbenhavn, hvis du har valgt at tilkøbe vores bustransport.

Det sker der også på højskolen:

Morgenmotion alle hverdage fra kl. 7.30 – 8.00, så medbring tøj du kan bevæge dig i.

Onsdag d. 15. maj er der festmiddag om aftenen med en lækker 3 retters menu.

Torsdag d. 16. maj er der en halvdagsudflugt i bus.