Den 1. april 2024 starter Jesper Lorentz Bertelsen og Malene Bjerre som forstandere på Højskolen Marielyst.

Det er med stor glæde, at bestyrelsen på Højskolen Marielyst kan løfte sløret for, hvem der fremover skal være forstandere på seniorhøjskolen. Et enigt ansættelsesudvalg bestående af bestyrelse og medarbejdere har valgt ægteparret Jesper Lorentz Bertelsen og Malene Bjerre til posten. Det vil således være Jesper og Malene, der overtager depechen efter forstanderparret Christian Schou og Jannie Lehmann, og skal stå i spidsen for højskolen fra 1. april 2024.

Jesper har de sidste seks år arbejdet som leder hos Odsherred Bibliotek, Borgerservice og Kulturhuse (BOK), Odsherreds største kulturinstitution. Han er uddannet folkeskolelærer og har desuden været knap 20 år ved Røde Kors; først som udviklingskonsulent og senere souschef.

Malene er uddannet inden for sprog, kommunikation og konflikthåndtering. Hun har bl.a. undervist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er indehaver af kursus- og rådgivningsvirksomheden Sprogvaskeriet, hvor hun arbejder med kommunikation, undervisning og foredrag. Hun holder foredrag om alt fra journalistik og poesi til tro, konflikthåndtering og kærlighed, og har som foredragsholder på seniorhøjskolen Rude Strand allerede erfaring med seniorhøjskolens kursistgruppe.

Begge dybt optagede af højskolebevægelsen

Højskolelivet er i det hele taget ikke ukendt land for hverken Jesper og Malene, der mødte hinanden på Rødding Højskole i 1986. Begge er de dybt optagede af den særlige dannelse og det fællesskab, der knytter sig til højskolebevægelsen. I Jespers kulturhus i Nykøbing Sjælland er højskolesangbogen, morgensamling, debatter og foredrag da også en uundværlig del af hverdagen – ligesom den er det på Højskolen Marielyst.

Parret er fuld af forventning og ser frem til at blive en del af højskolen og lokalområdet:

”Vi glæder os utrolig meget til at komme til Marielyst,” siger Malene Bjerre. ”For os handler en højskole om at skabe livsmod og fællesskab. Vi skal have gode oplevelser sammen, der rækker ud over den uge eller to, hvor man er af sted. Og det kan vi se, at der er rigtig gode rammer for her.”

Parret, der p.t. er bosat i Holbæk, har sammen tre voksne piger og fire børnebørn. Begge kommende forstandere er meget kulturelt interesserede og nyder musik, kunst, tv-serier og litteratur. Og så er de meget rejseglade og har besøgt en stor del af verdens kontinenter, bl.a. sammen med familien.