Højskolens refugiumophold tiltrækker mange forskelligartede kunstnere – både i år og i 2024. Visionen er på sigt at etablere tre kunstnerboliger og tilbyde længere ophold.

Karin Lykke er ved at lægge sidste hånd på sine mange værker. Hun maler akvareller og har netop tilbragt 14 dage på Højskolen Marielyst som refugiumgæst. Tiden er blandt andet brugt på at gøre sin forestående soloudstilling klar. Snart drager hun hjem igen, men allerede senere i november tjekker næste og femte gæst ind – denne gang Mikkel Stolt, som er filminstruktør og forfatter. Han er årets sidste refugiumgæst ud af dem, der i år har fået tildelt et ophold på højskolen.

Givende ophold

Opholdene har været givende for kunstnerne og flere af dem har efterfølgende udtrykt, hvad opholdet har betydet for dem. Fx skriver forfatter og skuespiller Fritze Hedemann, som var på skolen i starten af oktober følgende: ”Ideen om at mingle med kursisterne, lærere og forstanderpar har absolut været frugtbar. For mit vedkommende meget inspirerende”…. ”Jeg fik arbejdet med de ting, jeg havde sat mig for. To noveller, som jeg helt sikkert ikke havde fået skrevet, hvis jeg ikke havde haft roen på højskolen.”

Historien slutter langt fra her. Til næste år kan syv andre kunstnere nemlig se frem til hvert deres refugiumophold på højskolen. Opholdene er alle en del af det afgående forstanderpars vision om at genstarte Marielyst som kunstnerkoloni. En vision, som de kommende forstandere skal føre videre i samarbejde med bestyrelsen og Friis Andersen Arkitekter. Refugiumgæsterne i 2024 er allerede fundet ud af de knapt 30, der har søgt om et ophold. Heriblandt den kendte forfatter Erling Jepsen, som bl.a. har skrevet bogen ”Kunsten at græde i kor”. Derudover er de udvalgte kunstnere alt fra billedkunstnere til dramatikere. Årets første gæst er fx komponist og chefdirigent for Det danske drengekor, Emil Ritter.

Erfaringer inden der for alvor tages fat

Formålet med refugiumopholdene er blandt andet at gøre sig nogle erfaringer, inden projekt ”Genstart kunstnerkoloni på Marielyst” for alvor bliver sat i værk. Her er visionen at få etableret tre kunstnerboliger på højskolen, som skal give rum til kunstnere og deres virke i længere perioder. Samtidig er tanken at skabe en ny og tæt forbindelse mellem de aktive kunstnere og deres publikum – mens kunsten skabes. Eneste krav for de professionelle kunstnere, der er tildelt et refugiumophold på skolen, er da også, at de medvirker i arrangementsserien ”Søndagssalonen”, mens de er her. Arrangementet foregår som en samtale mellem kunstner og forstander og giver kursister og lokale et godt indblik i kunstnerens passion og tilværelse.

Alle er velkommen til søndagssalonerne, som finder sted udvalgte søndage i 2024. Der er ganske få pladser til arrangementerne, da de foregår som i højskolens spisestue. Kan du ikke vente helt til næste år, er der stadig få billetter til årets sidste Søndagssalon, som finder sted den 19. november kl. 14 til 16. Inden samtalen begynder, bydes der på kaffe/te, boller med pålæg og lagkage. Billetter til alle arrangementerne kan købes efterhånden som de bliver sat til salg her på hjemmesiden Her kan du også læse meget mere om projektet.

Se alle kunstnere HER

Læs mere om projektet HER