De fysiske rammer

Fra firlænget bondegård over badehotel til højskole.

Højskolen Marielyst er en gammel firlænget bindingsværksgård, der danner den smukke grundstamme i højskolen. I 1906 blev gården bygget om til sommerpensionat – og siden 1971 har de skønne rammer fungeret som højskole for seniorer.

Vi har 60 værelser med plads til 84 kursister

I 1970’erne blev der opført fire værelsesfløje, så skolen i alt har 60 værelser – alle med eget bad og toilet. I alt har vi plads til 84 overnattende kursister.

Alt i ét plan

Skolen er i ét plan og alt er under samme tag. Der er desuden teleslynge i de relevante undervisningslokaler.

Foruden værelsesfløjene har skolen:

• Koncerthus på 395 m2 med plads til mere end 200 siddende gæster
  • Rummeligt værksted til kreativ udfoldelse
  • IT-lokale
  • Tre undervisningslokaler med plads til 20 til 50 personer
  • Bibliotek med den nyeste danske litteratur samt fire aviser dagligt (lokalavisen Lolland-Falsters Folketidende, Berlingske, Politiken og Kristeligt Dagblad)
  • Hyggelig opholds- og spisestue
  • Tv-stue med billardbord og forskellige spil og puslespil
  • Motionsrum med massagestol

Har du brug for at vaske dit tøj, er det også muligt i vores vaskerum om eftermiddagen mod en beskeden betaling.

Den omkransende park

Højskolen er placeret i den 10.000 m2 store, skønne park. Her er store gamle træer, buske og en sø, som gerne huser højskolens ænder, der år efter år holder til ved højskolen. Der er tillige spændende skulpturer i parken, en petanquebane og en 12 hullers krolf-bane.

Dejlig gårdhave med læ

Indenfor gårdens fire længer har vi en dejlig gårdhave med et 100 år gammelt bøgetræ. Det er en yndet sted at indtage eftermiddagskaffen og nogle gange måltiderne i de varme måneder, da der stort set altid er læ. Der er adgang til gårdhaven fra både spisestuen og opholdsstuen.

Krydderurter fra egen køkkenhave

Bag skolen finder du køkkenhaven, hvor vi både har krydderurter og spiselige blomster. Mellem værelsesfløjene er der gårdhaver med stauder, blomster og stedsegrønne træer.

Oplader til el-bilen

Ankommer du til skolen i bil, parkerer du på parkeringspladsen ved hovedindgangen. Kommer du i el-bil kan du lade bilen op, da vi har opladerstation fra Clever.

Rygning udenfor

Al rygning foregår udendørs. Vi har en fin pavillion i gårdhaven mellem blå og grøn værelsesfløj med borde og stole og vi har askebægere ved alle indgange til højskolen. I den indre gårdhave står der askebæger på det/de borde, hvor der må ryges.

Kursister der hygger sig i gårdhaven
Dobbeltværelse på Blå gang
højskolens sø foran koncerthuset
højskolens køkkenhave
Oversigtskort over skolen

Bøtøvej 2, 4873 Væggerløse

Mail: kontor@hsmarielyst.dk

Telefonen er åben alle

hverdage 9:30 til 12:30.

CVR-nr.26139058

Få tilsendt 2024-kataloget gratis

Nyhedsbrev

Få vores nyhedsbreve med gode tilbud og nyt om livet på højskolen.