Hold 2025-23: Septembers himmel er så blå 13 dage 14.9.-27.9.

6.200,00 kr.14.800,00 kr.

Hold 2025-23: 13 dages kursus med 4 forskellige kursusforløb.

Herunder vælger du kursusforløb og værelse, og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (400,- retur).

Se bustider HER.

0,00 kr.

Septembers himmel er så blå

Vi er et resultat af det, der går forud for os, og vi er med til at skabe selv. På denne smukke tid af året, hvor træerne lige så stille skifter farve og solen står på den dybblå efterårshimmel, skal vi på forskellige måder dyrke vores kreativitet og lade os inspirere af fortiden. Du skal vælge mellem fire fag, hvor du enten undersøger naturen omkring os, laver smykker, forsker i din slægt eller får gang i skriveriet. I fællestimerne synger vi fra højskolesangbogen, hører inspirerende foredrag og hygger os med god mad og vin. Kursusleder: Mikkel Thomas

Du skal vælge mellem fire kursusforløb:

Efterårets fugletræk
En stor del af efterårets fugletræk gennem Danmark går via Falster. Og Gedser Odde er netop berømt som et af Danmarks bedste steder at se på fugletræk om efteråret. På dette kursus er der god tid til at lære alt om emnet både i teorien i undervisningslokalet og på ture i felten. Vær forberedt på at tilbringe en del tid ude (hvis vejret ellers tillader det), da vi regner med at skulle besøge både Fuglereservatet Bøtø Nor og at overvære ringmærkning af fugle på Gedser Fuglestation og følge trækket på Gedser Odde. Lærer: Simon Vikstrøm.

Smykkeværksted med glas og genbrug
På dette værkstedskursus får du en introduktion til at fremstille glas med teknikken fusing. Du lærer håndværksteknikker som at lodde og nitte materialerne sammen og bearbejde metaller med klassiske sølv- og guldsmedeteknikker. Vi bruger primært materialer som gammelt jern, kobber, messing og dekorativt skrot. Det gør vi ikke kun for at producere smykker bæredygtigt, men også fordi der ofte opstår en spontan kreativitet i arbejdet, når man bruger genbrugsmetaller og skrotdimser. Vi har dog også sølv på hylderne, så genbrug er ikke et krav. Du må regne med materialeudgifter på mellem 100 og 300 kroner afhængigt af, hvad du kaster dig over. Genbrugsmaterialerne er selvfølgelig gratis. Lærer: Mikkel Thomas

Få gang i skriveriet
Selvom du hverken er forfatter eller journalist, kan du sagtens lære at skrive levende tekster. Det beviser den hylde på biblioteket, hvor der udelukkende står bøger skrevet af kursister. Måske kan forestillingen om et gensyn med substantiver, verber, subjekt og objekt få sveden til at hobe sig op i armhulerne. Men når du taler et flydende dansk, kan du også skrive et flydende dansk. Vi starter med, at hver enkelt udforsker sin egen skrivestil og sit eget ’sprog’. For alle kan skrive! Derefter arbejder vi videre med egne tekster, læser op for hinanden og bearbejder teksterne for at gøre dem så oplevelsesrige og spændende for dem derhjemme, som skal læse. Holdets lærer er fyldt med gode råd til at få gang i skriveriet. Lærer: Hans Chr. Andersen.

Slægtsforskning
Her får du redskaberne til at blive detektiv i dit eget liv – hvad enten du ønsker at kortlægge dine forfædre eller leder efter nulevende slægtninge. Du lærer, hvordan du bruger søgemaskiner og andre kilder, kommer videre fra en oplysning til den næste, og hvordan du organiserer de fundne informationer. Undervejs får du konkret hjælp til din personlige søgning. Den ene dag tager vi på udflugt, så vi kommer lidt væk fra computerskærmene. Bemærk, at slægtsforskning er meget komplekst, så hjernen skal arbejde meget. Lærer: Torben Albret Kristensen.

Det sker der også:

• Gotvedgymnastik alle hverdage fra kl. 7.30 – 8.00, så medbring tøj, du kan bevæge dig i.
  • Efter eftermiddagskaffen er der typisk fælles foredrag, gåture eller andet på tværs af valgfagene.
  • Onsdag den 17. september er der festmiddag med en lækker treretters menu.
  • Lørdag den 20. september skal vi alle sammen på udflugt rundt til kunst, historie og kultur på Lolland Falster.

Detaljeret program følger.