Hold 2025-06: Lærkernes tid 30.3.-5.4.

4.100,00 kr.10.600,00 kr.

Hold 2025-06: 6 dages kursus med 3 forskellige kursusforløb.

Herunder vælger du kursusforløb og værelse, og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (400,- retur).

Se bustider HER.

0,00 kr.

Lærkernes tid

I det tidlige forår kommer lærkerne til og er med til at gøre det til en dejlig årstid i Marielyst. På dette kursus er der flere muligheder for at dyrke fællesskabet og selvforglemmelsen og gå på undersøgelse i de mange specielle kirker, området har at byde på. Kursusleder: Peter Søvad

Du skal vælge mellem tre kursusforløb:

Kor
En tilbagevendende succes på Højskolen Marielyst er årets korkursus, hvor vi knokler, sveder, griner og indøver et repertoire, som vi synger for resten af højskolen på kursets sidste dag. Vi synger fortrinsvis to- og trestemmige sange, mest på dansk, men engelske og svenske tekster kan også forekomme. Vi synger efter noder, men det er ikke nødvendigt at kunne læse noder – det lærer vi undervejs. Kom og nyd en aktiv uge sammen med andre sangglade mennesker. Alle kan være med! Lærer: Peter Søvad.

Hatha-yoga
I hatha-yoga arbejdes der med fysiske øvelser, som tager udgangspunkt i styrke, smidighed og balance og påvirker både muskler, led, organer og bindevæv. Vi forsøger at få kontrol over den fysiske krop ved at praktisere yogaens mange øvelser og skabe balance både fysisk og psykisk. Du lærer at trække vejret fuldt og roligt igennem ved dybe ind- og udåndinger. Det er bl.a. med til at øge din modstandskraft og give en oplevelse af indre ro og balance. Vi arbejder med hjælpemidler som hasebånd, klodser og yogapøller, så øvelserne kan tilpasses kroppen. Øvelserne varierer mellem liggende, siddende og stående øvelser. Undervisningen er for både nybegyndere og øvede og for kvinder og mænd. Lærer: Lone Friis

Kirker, klostre og kalkmalerier
Bliv klogere på landets ældste bevarede stenbygninger, nemlig kirkerne og klostrene og den udsmykning i form af kalkmalerier og træskærerarbejder, som vi især ser bevaret i de gamle middelalderkirker. Mange danske klostre forsvandt efter reformationen, men enkelte er stadig tilbage og kan besøges. Derimod står hovedparten af de gamle landsbykirker fra 1200- og 1300-tallet som utroligt velbevarede og stemningsfulde vidnesbyrd om mange århundreders kirketradition. På to heldagsudflugter besøger vi udvalgte kirker og de bedst bevarede offentligt tilgængelige klostre i landsdelen. Hjemme på højskolen kan du glæde dig til foredrag om klosterliv, kirkekunst og bygningshistorie. Lærer: Thomas Bjerre.

Det sker der også:

• Gotvedgymnastik alle hverdage fra kl. 7.30 – 8.00, så medbring tøj, du kan bevæge dig i.
  • Efter eftermiddagskaffen er der typisk fælles foredrag, gåture eller andet på tværs af valgfagene.
  • Onsdag d. 2. april er der festmiddag om aftenen med en lækker treretters menu.

Detaljeret program følger.