Hold G2024-26: Hemingway Clubberne d. 21/10 – 26/10

4.300,00 kr.10.000,00 kr.

1 uges kursus til Hemingway Clubberne d. 21. – 26. oktober

Herunder vælger du værelse og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (380,- retur).

Pris i enkeltværelse 5800,-

Pris i dobbeltværelse for 2 personer 10000,-

Pris som dagskursist 4300,- (du deltager i alt, men har ikke et værelse og overnatning)

Se bustider HER.

0,00 kr.

Varenummer (SKU): G2024-26 Varekategori:

Opdagelsesrejse for den modne mand

At fylde 60 år og med fuld ret kunne kalde sig ”senior” er for mange mænd i Danmark et skelsættende punkt i tilværelsen. For uanset om man allerede har forladt arbejdslivet eller om man hænger på i jobbet en 5-10 år endnu, står det for de fleste klart, at tiden er inde til at finde en ny og anden mening med livet end den, som er blevet defineret af ens job i størstedelen af voksenlivet. Som seniormand gælder det om at fokusere mere på, hvem man er i dag end hvad man var i går.

Tag med på en ydre og indre opdagelsesrejse i efteråret 2024 til et godt seniorliv. Her får vi tid til at dyrke samtalen og samværet med hinanden, og vi vil finde ro i alene tid.

Rejsen går til Marielyst

Opdagelsesrejsen går til Højskolen Marielyst på Falster.

Højskolen har mere end 50 år på bagen som højskole for seniorer. Højskolen ligger i smukke omgivelser i centrum af badebyen Marielyst i stedets gamle badehotel, hvor man har bevaret det bedste af stemningen fra badehotellets tid for 100 år siden.

Ugen på højskolen bliver fyldt med muntert maskulint samvær, gode måltider morgen, middag og aften (incl. en overdådig festmiddag midt på ugen), fællessang, koncert, udflugter – og en stribe foredrag og gruppedebatter om det at være mand 60+.

Foredragene og debatterne vil forme sig som en opdagelsesrejse ind i sindet for den modne mand og vil give hver deltager en række redskaber til at finde de livsværdier, ledestjerner og konkrete mål, som kan give hverdagen som senior mening.

Ugen byder også på foredrag af højskolens lærere om almene temaer – om fx dansk politik, om store danske musikere og naturvidenskabsmænd, om naturen i området og om tidligere tiders herregårdsliv på Sydhavsøerne.

Vi skal også på to halvdagsudflugter i bus og besøge nogle af Sydhavsøernes største attraktioner for tiden: Byggeriet af Femern-forbindelsen i Rødby, Dodekalitten på Vestlolland (Sydhavsøernes svar på Stonehenge i England) og det pittoreske centrum i Maribo omkring byens domkirke.

Program for ugen

Mandag er der ankomst sidst på formiddagen og efter frokost og introduktion til højskolen bruger vi resten af eftermiddagen på takeoff for vores opdagelsesrejse med en blanding af korte oplæg og gruppe-drøftelser. Om aftenen bliver der fællessang fra Højskolesangbogen med musikalsk ledsagelse af højskolens orkester, Maries Mænd.

Tirsdag står den om formiddagen på foredrag om dansk politik og om eftermiddagen tager vi på udflugt til Fehmern-byggeriet i Rødby. Om aftenen fortæller en af højskolens musikalske lærere om Peter Bellis liv og musik – med masser af musik og sang.

Onsdag formiddag tager vi på den videre opdagelsesrejse og skal arbejde med livsværdier. Hvordan finder man egentlig de værdier, som er essentielle for én? Onsdag eftermiddag skal vi på feltforedrag på Falster-diget. Falsters østkyst er velsignet med et 17 kilometer langt dige – og hvor der over digets 150-årige historie er skabt en enestående natur med sjældne planter, insekter og sommerfugle. Om aftenen står den på en 3-retters festmiddag med musik og underholdning.

Torsdag skal vi om formiddagen høre fortællingen om Niels Bohr og udviklingen af atombomben i 1945 og om eftermiddagen tager vi på udflugt til Maribo og Vestlolland. I Maribo skal vi besøge byens velbevarede og smukke centrum omkring den gamle klosterkirke, som i dag er domkirke og ude på Vestlolland skal vi se det unikke kunstværk, som er ved at vokse frem på en mark ved Kragenæs med navnet Dodekalitten. Torsdag aften byder højskolen på koncert med irsk folkemusik i sin flotte koncertsal med skolens husorkester.

Fredag afrunder vi om formiddagen opdagelsesrejsen med at sætte individuelle mål for, hvad hver deltager kan tage hjem og forandre i sin hverdag. Og om eftermiddagen skal vi tilbage i tiden og høre om livet på de mange herregårde, som Lolland og Falster er velsignet med og hvor en feudal levevis eksisterede langt op i det 20. århundrede. Fredag aften står den på uformel hygge og afslappet samvær med billard, kortspil og fællessang. Lørdag morgen efter morgenmad er der afrejse.

Alle dage er der morgenmotion kl. 7:30, morgenmad kl. 8:00, morgensamling kl. 9:00, middag kl. 12:30, eftermiddagskaffe kl. 15 (undtagen på udflugtsdagene tirsdag og torsdag), aftensmad kl. 18 og aftenkaffe ved 20-tiden.

Vil du hellere arbejde på værksted?

Som alternativ til diverse foredrag og opdagelsesrejsen i mandens modne sind kan man gå på højskolens værksted, hvor skolens værkstedslærer (og som er uddannet arkitekt) inviterer på træværksted med mange forskellige muligheder for at arbejde med træ.

Hvornår og hvad koster det?

Opdagelsesrejsen løber fra mandag 21. til lørdag 26. oktober 2024 og koster 5800 kr. på eneværelse og 5000 kr. pr. mand på dobbeltværelse. Tilmelding sker direkte til højskolen (web eller pr. telefon 54 13 63 61). Vil man bo på dobbeltværelse skal man selv finde sin værelsesmakker og tilmelde sig til sammen med ham. Højskolen har i alt 60 værelser, alle med bad og toilet. Alt, undtagen drikkevarer med smag og procenter, er inkluderet i prisen.

Bus fra Københavnsområdet mandag formiddag til højskolens hoveddør og retur lørdag formiddag koster 380 kr. pr. mand. Bussen afgår fra Sjælør station kl. 10:00, Høje Tåstrup kl. 10:30 og Køge Nord station kl. 11:00.