Hold 2024-24: 2 ugers kursus med 4 valgfag d. 29/9 – 12/10

6.200,00 kr.14.800,00 kr.

2 ugers kursus med valgfag som du følger på hverdage typisk i tidsrummet kl. 10 – 15

Herunder vælger du valgfag og værelse og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (380,- retur).

Pris i enkeltværelse 8200,-

Pris i dobbeltværelse for 2 personer 14.800,-

Pris som dagskursist 6200,- (du deltager i alt, men har ikke et værelse og overnatning)

Se bustider HER.

0,00 kr.

Vælg mellem:

60’ernes musik

Tag med på en rejse gennem 60’ernes musik med Peter Søvad som musikhistorisk rejsefører. Vi kommer naturligvis til at høre om The Beatles og The Rolling Stones, men vi kommer også rundt om andre markante kunstnere fra tressere som Elvis Presley, Bob Dylan, The Kinks m.fl. Undervejs skal vi høre om baggrunden for 60’ernes musikboom af jazz, blues og folkemusik, og så tager vi på et spændende strejftog gennem 60’ernes samfund: hvad var det egentlig for et årti, musikken blev til i? Som kursist er du meget velkommen selv at fortælle om dine musikalske 60’er-erfaringer, så vi kan få en god dialog om, hvad vi synes, var godt og skidt – og ikke mindst hvorfor. Lærer: Peter Søvad.

Efterårets fugletræk

Falster er berømt som destination for fugletræk om efteråret. Over havet ses både ænder, gæs, terner, kjover og vadefugle og over land småfugle, drosler, duer og rovfugle. Især fjeldvåge kan visse år optræde i stort antal, og rød glente er kendt for at komme glidende i lav højde forbi Gedser Odde. Du får rig lejlighed til at se dem alle på de mange ture ud i felten. Vi skal også forbi fuglestationen ved Gedser til ringmærkning. Er du glad for at kigge på fugle, vil du gerne forstå mekanismerne bag fuglenes træk og lære at kende fuglene i flugten, er dette kursus som skræddersyet til dig. Lærer: Simon Vikstrøm.

Antikkens tænkere

Kan vi bruge de støvede græske og romerske værker til noget i vores egne, moderne liv? Vi forvandler kurset til en filosofiklub, hvor den klassiske dannelse og det klassiske tankesæt er i fokus. Undervejs dykker vi ned i udvalgte passager af de gamle filosoffer og tænkeres værker og diskuterer sammen, om pointerne stadig er relevante? Kan noget undervejs i historien være blevet misforstået? I kurset lærer du om eller får genopfrisket Platons ”høje og lave følelser”, stoikernes selvkontrol, Aristoteles “gyldne middelvej” og meget mere. Endelig kigger vi også på nogle af grækernes myter og fortællinger, bl.a. Ødipus, Sisyphos, Odysseus og Amazonerne. Undervejs på kurset bliver der også god tid til at diskutere og analysere med udgangspunkt i teksterne – helt i filosofiens ånd. Lærer: Casper Dalboe.

Filtning

Er du til håndarbejde, men har du endnu ikke prøvet filtning? Eller kan du bare ikke få nok af det? Så er dette kursus helt sikkert noget for dig. Filtning er bearbejdning af kartet uld, og på kurset lærer du at arbejde med to teknikker: Nålefiltning og vådfiltning. Med begge teknikker kan du fx fremstille dukker – ulden er superb til at give nisser, trolde og alfer et meget naturligt udtryk. I princippet er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan lave af sjove figurer og genstande med filtning. Ved at vådfilte med sæbevand kan du fx lave hjemmesko så bløde, som du aldrig har oplevet dem før. Lærer: Ann-Louise Lorentzen.

Det sker der også :

Morgenmotion alle hverdage fra kl. 7.30 – 8.00, så medbring tøj du kan bevæge dig i.

Efter eftermiddagskaffen er der typisk fælles foredrag, gåture eller andet på tværs af valgfagene.

Onsdag d. 2. oktober er der festmiddag om aftenen med en lækker 3 retters menu.

Lørdag d. 5. oktober er der en heldagsudflugt.

Søndag d. 6. oktober er der Søndagssalon med refugiegæst og forfatter, dramatiker samt historiefortæller Marie Louise Cornelius om eftermiddagen.