Hold 2024-23: 1 uges kursus med 4 valgfag d. 23/9 – 28/9

3.650,00 kr.9.700,00 kr.

1 uges kursus med valgfag som du følger på hverdage typisk i tidsrummet kl. 10 – 15

Herunder vælger du valgfag og værelse og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (380,- retur).

Pris i enkeltværelse 5200,-

Pris i dobbeltværelse for 2 personer 9700,-

Pris som dagskursist 3650,- (du deltager i alt, men har ikke et værelse og overnatning)

Se bustider HER.

0,00 kr.

Vælg mellem:

Verdens ældste monarki

Tag med på en rejse gennem Kongehusets 1000-årige historie. Som et af verdens ældste monarkier er Kongehuset en værdifuld del af Danmarks kulturarv og identitet og en interessant institution at udforske for alle, der er nysgerrige på Danmarks historie, kultur og politiske system. På kurset dykker vi ned i historien fra Gorm den Gamle (d. ca. 958), over håndfæstningernes tid i 1200-tallet og enevælden i 1600-tallet og til overgangen til konstitutionelt monarki i 1849. Gennem Kongehusets historie kommer vi forbi centrale begivenheder i Danmarkshistorien og de mange spændende beretninger om magt, intriger og utallige ægteskaber til højre og venstre hånd. Lærer: Casper Dalboe.

10 naturlove du bør kende

Sådan har du aldrig før lært om fysik og kemi. Med afsæt i observationer og erfaringer forklarer vi hverdagens fænomener med fysikkens love og kemiens verden. Undervejs tager vi en tur omkring den matematik, der er nødvendig for også at regne på begreber som energi, kræfter og bevægelse. Den røde tråd i kurset er energi- og klimakrisens fokus på energiformer og -ressourcer, og som en særlig godbid bliver du også klædt på til at genkende og modbevise de quick fixes og evighedsmaskiner, vi møder undervejs. Lærer: Thomas Bjerre.

Rundt om Benny Andersen

/ Få pladser tilbage
Benny Andersen er Danmarks mest læste og sungne lyriker – men han er meget mere end det. Han har skrevet noveller, børnebøger, romaner og film- og teaterdramatik. På kurset dykker vi ned i hans alsidige forfatterskab, hvor et hovedtema er det utilpassede individ og at springe ud i tilværelsen. Formen vil være foredrag og oplæg, ligesom du i løbet af kurset kommer til at synge hans sange og opleve en skøn koncert med nok Benny Andersens mest populære værk, Svantes Viser, fortolket af Jan Borre og Peter Søvad. Din sproglige fantasi vil blive næret i denne hyldest til en af Danmarks helt store forfattere. Lærer: Kåre Lind.

Portrættegning

/ UDSOLGT, men skriv dig gerne op på vores venteliste
Vores portrættegningskursus er et klassisk tegnekursus, hvor du kommer i dybden med at tegne ansigter. Om du er begynder eller øvet, spiller ingen rolle – fokus på kurset er at få tegnet meget uanset niveau. Du lærer de grundlæggende tegneteknikker og både at tegne hurtigt og langsomt. Vi gennemgår ansigtets anatomi og proportioner og arbejder med, hvordan man kan skitsere et ansigt og systematisk bygge det op med hjælpelinjer. Du vil også lære, hvordan man skraverer med en blyant og tegner med kul. Endelig leger vi med, hvordan lys og skygger falder på ansigtet og at forstå, hvordan lys og skygge understøtter et godt portræt. Lærer: Mikkel Thomas Christensen.

Det sker der også :

Morgenmotion alle hverdage fra kl. 7.30 – 8.00, så medbring tøj du kan bevæge dig i.

Efter eftermiddagskaffen er der typisk fælles foredrag, gåture eller andet på tværs af valgfagene.

Efter ankomst mandag d. 23. september er der frokost og herefter introduktion til højskolen og området. Undervisningen begynder efter eftermiddagskaffen.

Onsdag d. 26. september er der festmiddag om aftenen med en lækker 3 retters menu.

Torsdag d. 27. september er der en halvdagsudflugt