Hold 2024-23: 1 uges kursus med 4 valgfag d. 23/9 – 28/9

3.650,00 kr.9.700,00 kr.

1 uges kursus med valgfag som du følger på hverdage typisk i tidsrummet kl. 10 – 15

Herunder vælger du valgfag og værelse og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (380,- retur).

Pris i enkeltværelse 5200,- / UDSOLGT, men skriv dig gerne op på vores venteliste

Pris i dobbeltværelse for 2 personer 9700,- / UDSOLGT, men skriv dig gerne op på vores venteliste

Pris som dagskursist 3650,- (du deltager i alt, men har ikke et værelse og overnatning)

Se bustider HER.

0,00 kr.

Beskrivelse

Skønt det kun er nogle af kursisterne på dette hold, der skal arbejde med portrættegninger, tegnes der på en måde portrætter i alle fagene. I faget Verden ældste monarki er det det danske kongehus og dets historie og betydning, vi lærer grundigt at kende. I faget Benny Andersen er det den danske nationalskjalds beskrivelse af det utilpassede individ, vi får indsigt i. Og på de to portrættegningshold går vi helt konkret til værks med blyanten i hånden.

• Verdens ældste monarki: Vi dykker ned i Kongehusets historie og kommer forbi mange spændende beretninger om magt, intriger og utallige ægteskaber til højre og venstre hånd. Og hvilken betydning har det for os i dag, at vi er et monarki? Kong Frederik og dronning Mary har for mange danskere skabt fornyelse i kongehuset – hvem er de, og hvordan udvikler monarkiet sig under dem. Her ser vi både på sladderbladenes spalter og sætter monarkiet ind i en moderne dansk og europæisk sammenhæng. Lærer: Casper Dalboe.
  • Rundt om Benny Andersen /UDSOLGT. På kurset dykker vi ned i Benny Andersens alsidige forfatterskab, hvor et hovedtema er det utilpassede individ og det at springe ud i tilværelsen. Din sproglige fantasi vil blive næret i denne hyldest til en af Danmarks helt store forfattere. Lærer: Kåre Lind.
  • Portrættegning /UDSOLGT, men skriv dig gerne op på vores venteliste: Et klassisk tegnekursus, hvor du kommer i dybden med at tegne ansigter. Du lærer de grundlæggende tegneteknikker og både at tegne hurtigt og langsomt. Vi gennemgår ansigtets anatomi og proportioner og arbejder med, hvordan man kan skitsere et ansigt og systematisk bygge det op med hjælpelinjer. Du vil også lære, hvordan man skraverer med en blyant og tegner med kul. Endelig leger vi med, hvordan lys og skygger falder på ansigtet og at forstå, hvordan lys og skygge understøtter et godt portræt. Torsdag eftermiddag er der masterclass med den prisbelønnede tegner, Kasper Købke, der også holder foredrag for alle kursisterne på holdet. Lærer: Mikkel Thomas Christensen og Anne Gyrithe Schütt.

Det sker der også :

Gotvedgymnastik alle hverdage fra kl. 7.30 – 8.00, så medbring tøj du kan bevæge dig i.

Efter eftermiddagskaffen er der typisk fælles foredrag, gåture eller andet på tværs af valgfagene.

Efter ankomst mandag d. 23. september er der frokost og herefter introduktion til højskolen og området. Undervisningen begynder efter eftermiddagskaffen. Om aftenen er der Folkekøkken & Foredrag med tidligere chefredaktør for Ekstra Bladet Poul Madsen om pressens samarbejde med det moderne kongehus.

Onsdag d. 26. september er der festmiddag om aftenen med en lækker treretters menu.

Torsdag d. 27. september er der en halvdagsudflugt. Om aftenen holder den prisbelønnede tegner Kasper Købke foredraget “5.000 timer i streg med H.C. Andersen”

Se det færdige program (forbehold for ændringer)