Badebyen Marielyst

Fra firlænget bondegård over badehotel til højskole

Højskolen ligger på Sydfalster 12 km fra Nykøbing F. og kun 300 meter fra Østersøen ved en af Danmarks bedste badestrande med hvidt sand og roligt vand. Fra ca. medio maj til medio september sættes en stor sæson-badebro op. Det er en gammel firlænget bindingsværksgård, der danner den smukke grundstamme i højskolen.

I 1906 blev gården bygget om til sommerpensionat – og fra 1971 har der været højskole for seniorer på Marielyst.

I 70’erne blev der bygget fire værelsesfløje på, så skolen i alt har 60 værelser der alle har eget bad og toilet. I alt har vi plads til 84 overnattende kursister – her til højre øverst er en billedkarrusel, hvor billederne skifter og hvor du bl.a. kan se et af værelserne.

Højskolens koncerthus stod klar til brug i 2007 og er på 395 m2 og har en fabelagtig akustik og en fantastisk udsigt gennem det store vindues-parti, der går fra gulv til loft. Salen bliver også brugt til motion, undervisning, film og dans. Der er plads til ca. 200 siddende gæster i salen. Vi invitere ofte lokalområdet indenfor til aftenarrangementer

Derudover har vi meget rummelige kreative værksteder med et væld af kurser og tilbud om eftermiddagen på alle 2 ugers kurser. Vi har et IT-lokale, 3 undervisningslokaler med plads til fra 20 til 50 personer samt hyggelige opholdsstuer og caféområder.

Vi har et bibliotek, hvor du altid kan finde den nyeste danske litteratur samt læse i de 4 aviser vi får dagligt; Folketidende, Berlingske, Politiken og Kristeligt Dagblad.

Vi har petanquebane og kroflbane i parken, vi har billardbord, kongespil og stave til stavgang samt diverse kortspil, puslespil og yatsy til fri afbenyttelse. Der er også et motionsrum med forskellige motionsredskaber samt en stor professionel massagestol.

Lige overfor højskolen er Marielyst Torv med restauranter, caféer og værtshuse og det er også her du finder Turistinformationen. De udlejer ex. cykler, hvis du vil en tur ud på egen hånd i nærområdet. Omkring torvet er der diverse butikker og meget tæt på højskolen finder du også 2 supermarkeder.

Hele skolen er i ét plan og under samme tag, og der er teleslynge i de relevante undervisningslokaler.

Som kursist er det muligt at leje diverse tilbehør til værelset ex. badestol, bademåtte, ekstra håndklæder, badekåbe og forlængerledning. Bestillingsseddel finder du i vestibulen ved spisestuen. Oldfruerne ekspederer din bestilling morgenen efter din ankomst og du betaler for det på højskolens kontor.

Hvis du får brug for at vaske dit tøj, er det også muligt i vores vaskerum om eftermiddagen mod en beskeden betaling.

Omkring højskolen er parken, hvor vi har træskulpturer omkring højskolens sø og skulpturer flere steder i parken og i den indre gårdhave.

I køkkenhaven finder du krydderurter og spiselige blomster og mellem værelsesfløjene er gårdhaver med stauder, blomster og stedsegrønne træer.

Al rygning foregår udendørs. Vi har en fin pavillion i gårdhaven mellem blå og grøn værelsesfløj med borde og stole og vi har askebægere ved alle indgange til højskolen. I den indre gårdhave står der askebæger på det/de borde, hvor der må ryges.

Det er muligt at leje dele af højskolen til arrangementer, konferencer og møder. Det er også muligt at besøge højskolen f.eks. som en del af en hel- eller halvdagsudflugt i din forening eller klub. Kontakt Jannie på mail: jlm@hsmarielyst.dk.

Bøtøvej 2, 4873 Væggerløse

Mail: kontor@hsmarielyst.dk