Beliggenheden

– et stenkast fra strand og badeby

Lige uden for højskolens park finder du strand, hyggeligt byliv og naturoplevelser. Med andre ord; den perfekte beliggenhed!

Højskolen Marielyst ligger på Sydfalster 12 km fra handelsbyen Nykøbing F. – og kun 300 meter fra Østersøen ved en af Danmarks bedste badestrande med hvidt sand og roligt vand.

Badebro fra det sene forår til først på efteråret

Marielyst er en rigtig perle ved Østersøen med dejlig børnevenlig badestrand og 20 kilometer blødt, hvidt sand.

Marielyst Strand er tre år i træk blevet kåret af Berlingske Rejselivs læsere som “Danmarks bedste strand”.

På højskolen bruger vi sommeren igennem stranden og havet flittigt. Hver morgen klokken 7:00 inviterer højskolens forstander på fælles badetur for de morgenfriske.

Fra ca. medio maj til medio september sættes en den nye, store badebro i vandet med adgang for alle – også gangbesværede.

Marielyst er så meget mere!

Men Marielyst er meget mere end stranden. Selve byen har over 100 år på bagen som attraktivt ferieområde med både feriehuse, gode campingpladser, hytter og hoteller. Bymidten har de senere år gennemgået en totalrenovering og fremstår i dag imødekommende med sit trædækkede torv og strandstrøg.

Marielyst byder på et bredt udvalg af butikker, supermarkeder, restauranter, caféer og værtshuse – flere dem holder åbent hele året rundt. Ved Marielysts vartegn, udkigstårnet Sømærket, beliggende på torvet, finder du turistinformationen. De udlejer bl.a. cykler, hvis du vil en tur ud på egen hånd i nærområdet.

I højsæsonen er der desuden et væld af aktiviteter på torvet – lige fra koncerter til kunsthåndværkermarked.

Bøtøskoven og Generalens lysthus

Knapt 6 kilometer syd fra højskolen ligger naturreservatet Bøtøskoven. Her kan du både opleve de vilde heste og et helt unikt fugle- og insektliv. Skoven er et yndet udflugtsmål på flere af vores friluftslivskurser.

Drager du i stedet 12 kilometer nordpå ad diget, kommer du forbi Generalens lysthus ved Tromnæs. Det er muligt at cykle hele vejen langs diget – faktisk er ruten ofte blandt en af cykelruterne på vores cykelkurser.

Christian og Rebecca på badebroen
Marielyst Strand med badende gæster
Marielyst Torv og bymidte
Bøtøskoven i snevejr

Bøtøvej 2, 4873 Væggerløse

Mail: kontor@hsmarielyst.dk

Telefonen er åben alle

hverdage 9:30 til 12:30.

CVR-nr.26139058

Få tilsendt 2024-kataloget gratis

Nyhedsbrev

Få vores nyhedsbreve med gode tilbud og nyt om livet på højskolen.