13 dage med plads til kunstneriske udfoldelser

Masser af muligheder for kreativitet i værkstedet

Perfekte rammer til musikken og scenekunsten i Koncerthuset

Er du professionel kunstner? Søg om et 13 dages refugieophold på højskolen

Kafka var her. Drachmann var her. Kunstnere er i mange år rejst til det gamle badehotel i Marielyst for at hente ro og inspiration.
I dag er badehotellet en højskole for nysgerrige, aktive og videbegærlige seniorer. Og hvis du trænger til at komme væk og få arbejdsro, kan du også komme til Marielyst og arbejde med din kunst i 13 dage

Vi tilbyder seks 13-dages ophold i løbet af 2025. Du kan ansøge om ophold på følgende højskolehold:

• Hold 2  – Sundhed i den tredje alder (16. februar til 1. marts – Søndagssalon d. 23. februar)
  • Hold 4 – Kunst på Marielyst (9. marts til 22. marts – Søndagssalon d. 16. marts)
  • Hold 9 – Naturen som inspirationskilde (27. april til 10. maj – Søndagssalon d. 4. maj)
  • Hold 22 – Haver på Sydhavsøerne (31. august til 13. september – Søndagssalon d. 7. september)
  • Hold 27 – Fortællinger (19. oktober til 1. november – Søndagssalon d. 26. oktober)
  • Hold 30 – Musik, musik, musik (16. november til 29. november – Søndagssalon d. 23. november)

Skriv gerne i din ansøgning, hvilket kursus du gerne vil følge under dit ophold.

underviser og kursister på stranden

Højskolen ligger blot 300 meter fra Østersøen og den flere kilometer lange lækre badestrand – et oplagt sted til at finde inspiration, ro og måske motiver.

Søndagssalon – deltagelse som salongæst

Som indlogeret kunstner på et af vores refugieophold forventer vi, at du deltager som salongæst i vores tiltag Søndagssalon. Her fortæller du i en talk med en af forstanderne eller lærerne om din kunst – dine inspirationskilder, din proces, og hvordan det hele startede for dig. Derudover skal du som minimum holde en morgensamling med et emne efter eget valg.

Kursister i gårdhaven en sommeraften
Gårdhaven er et yndet sted at nyde solens stråler og bliver flittigt brugt af kursisterne fra forår til efterår.

Sådan søger du om en plads

Det koster ingenting, men du skal have lyst til at tale med kursisterne om din kunstneriske proces.
Og så skal du skrive en ansøgning, hvor du forklarer os, hvordan dit projekt vil nyde godt, at du tilbringer to uger lige netop her i Marielyst og på en seniorhøjskole. Det kan være:

1. Fordi du her får adgang til et publikum i en aldersgruppe, der er central for det, du laver. Det kan også være at du vil skrive om/male/lave podcast med vores kursister
  2. Eller fordi Sydfalster er relevant for projektet.

Lyder det som noget for dig, så send en ansøgning til kontor@hsmarielyst.dk med ønske om, hvornår du gerne vil af sted. Mærk ansøgningen Kunstnerophold. Der er ansøgningsfrist to gange om året. De næste gange er den 1. november 2024, den 1. maj 2025 og 1. november 2025.

Praktisk

Du bor på et værelse med eget bad på gang med vores kursister. Vi sørger for sengetøj og håndklæder, og du spiser sammen med os.

Collage med billeder af højskolens kunst
Højskolen har en imponerende kunstsamling – både udenfor og indenfor – og skolen har udgivet en bog med titlen “Kunsten på Højskolen Marielyst”. Her er et lille udvalg af skolens mange værker, der tæller alt fra skulpturer i forskellige materialer til malerier.

Om højskolen

Højskolen Marielyst er en seniorhøjskole. Bygningen er en hyggelig firlænget gård, der i sin tid fungerede som badehotel. Skolen ligger centralt i badebyen Marielyst blot 300 meter fra den skønneste badestrand og 12 km fra Nykøbing Falster, hvor der er gode togforbindelser til Sjælland.  Der er plads til 84 kursister på højskolen.

Bøtøvej 2, 4873 Væggerløse

Mail: kontor@hsmarielyst.dk

Telefonen er åben alle

hverdage 9:30 til 12:30.

CVR-nr.26139058

Få tilsendt 2025- kataloget

Nyhedsbrev

Få vores nyhedsbreve med gode tilbud og nyt om livet på højskolen.