Værkstedslærer søges

Højskolen Marielyst er en seniorhøjskole med et stort kreativt værksted, som i højskolens snart 50 årige historie altid har spillet en vigtig rolle for skolens identitet.

Vores to nuværende værkstedslærere på halv tid forlader os i løbet af det kommende halve år og vi søger derfor en ny lærer på fuld tid, der får ansvaret for at forny værkstedet, være med til at udvikle nye værkstedskurser og være lærer på dem. Tiltrædelse på fuld tid pr. 1. februar 2021 med mulighed for at starte til efteråret med reduceret timetal.

Løn og ansættelse sker i henhold til Ansættelsesbekendtgørelsen fra finansministeriet (BEK 140 af 10/2 2016).

Vores nye værkstedslærer indgår i vores samlede lærerteam med hvad det indebærer af opgaver i form af morgensamlinger, foredrag, musikalske optrædener, udflugter og aftenvagter. Arbejde i weekenderne må også påregnes.

Vi leder efter et modent menneske med en bred faglig baggrund og med håndværksmæssig flair og ikke mindst passion. Vigtigst er passionen for håndværk over en bred kam og forståelse for hvordan håndværk formidles til seniorer med lang livserfaring, men med vidt forskellige kompetencer for at arbejde med hænderne. Nogle af vores kursister har aldrig rørt andet end en skrivemaskine/computer, men vil rigtig gerne finde en håndværksmæssig hobby – andre er rigtig dygtige indenfor en håndværksdisciplin og søger inspiration til at arbejde med deres materiale på nye måder.

I dag kan kursisterne på værkstedet arbejde med smykkefremstilling af glas, sølv, sten og genbrugsmaterialer, slibning af sten, trædrejning, pileflet, stenhugning og stendekoration og håndarbejde med nål, tråd, garn og symaskine.

Men om det skal være disse discipliner – eller nogle helt andre fremover – det får du som vores nye lærer afgørende indflydelse på.

Vi har ingen formelle krav til din baggrund – du kan være klassisk uddannet sløjd- eller håndarbejdslærer fra folkeskolen, du kan være uddannet fra den frie lærerskole, du kan være akademiker med hænderne skruet ordentlig på eller du kan være håndværker. Eller noget helt andet.

Det vigtigste er, at du kan se dig selv i jobbet og som en del af en aktiv højskole med liv døgnet rundt. Plus at du er musikalsk og behersker et instrument. Det sidste er et absolut krav. Musik og sang fylder meget på højskolen og du bliver en del af skolens faste husorkester.

Interesseret? Start med at tjekke højskolen ud på vores hjemmeside: www.hsmarielyst.dk. Her finder du langt de fleste oplysninger om os og vores kursusudbud.

Og send så en mail om dig selv og hvad du kan tilbyde i relation til undervisning på et værksted: Hvilke discipliner er du rigtig skarp i? Og hvilke andre vil du med lidt hjælp også kunne undervise og assistere i?

Send din ansøgning hurtigst muligt – vi holder samtaler løbende og stopper processen, når den rigtige viser sig. Selv om der er længe til tiltrædelse, vil vi gerne finde vores nye værkstedslærer absolut hurtigst muligt, fordi du skal være med til at fastlægge vores værkstedskurser næste år.

Send din ansøgning til højskolens forstander, Christian Schou på cs@hsmarielyst.dk

Dette jobopslag er opslået 2. juni 2020.

Bøtøvej 2

4873 Væggerløse