Du bliver aldrig for gammel til at komme hos os, hvis du kan klare dig selv

Der er forhold i livet, som man skal have en vis alder, livserfaring og modenhed for at have glæde af. Et af dem er at tage på seniorhøjskole. På Højskolen Marielyst på Sydfalster kan man sagtens være for ung til at komme, men aldrig for gammel!

Hos os kommer årligt ca. 1800 seniorer fra hele Danmark fra 60 år og opefter. Nogle arbejder stadig, nogle har lige sluppet arbejdsmarkedet og for andre det 30 år siden. Men for alle gælder, at de er 100% selvhjulpne, nysgerrige på livet og opsat på at føre en aktiv tilværelse i samvær med andre. Derfor kalder vi os højskole for aktive seniorer og vi spænder typisk over flere generationer af seniorer på hvert hold.

Vores klare erfaring er at det giver rigtig god mening at flere generationer mødes i det fællesskab vi tilbyder på vores højskole. Som yngre senior finder du fx ud af, at der altid er noget I kan tale om og det faktisk ikke er så slemt at blive ældre og du kan få ideer til at fylde hverdagen med noget meningsfyldt, når du stopper på arbejdsmarkedet.

Året rundt har vi kurser på 1 eller 2 uger inden for en meget bred vifte af fag. Det er korte kurser som på alle andre folkehøjskoler i Danmark, hvor et højt fagligt niveau går hånd i hånd med masser af samvær og debat, musik og sang.

Men i modsætning til de almindelige folkehøjskoler har vi sørget for, at de fysiske rammer er tilpasset seniorer. Alt er i et plan (undtagen administrationen, som sidder på 1. sal), vi har teleslynge i mange lokaler og alle vores værelser har eget bad og toilet.

Og så er det også vores klare erfaring, at rigtig mange seniorer sætter pris på at være i et miljø, hvor livserfaring værdsættes og hvor man kan finde nye legekammerater på ens egen alder og som man umiddelbart går i samklang med i kraft at have de samme kollektive erindringer.

Vi ser frem til at byde dig velkommen på Marielyst.

Jannie Lehmann (f. 1965) og Christian Schou (f. 1962), forstanderpar

Bøtøvej 2