Foredrag om sproget i Matador

29/03/2022 kl. 19:30 - 21:30

DK80

Foredragsholder: Ole Lauridsen, tidl. lektor på Århus Universitet og vært i “Sproghjørnet”.

Matador er blevet gennemanalyseret ud fra mange perspektiver: iscenesættelse og regi (herunder de meget få brølere), rollerne og skuespillerpræstationerne, historien og skæbnerne.

Sproget er derimod ikke blevet behandlet særlig indgående. Der er sådan set kun blevet lavet lister med særlig morsomme og særlig bemærkelsesværdige citater.

I foredraget vil vi grave mere i sproget og se på hvad det siger os ca. 3 generationer efter seriens tid. Afspejler sproget tiden og dens mennesker – dens sprogbrug/sprogbrugere? Er der særlig påfaldende ord, vendinger og udtryksformer? Forstår et moderne (ungt) menneske Matador-sproget? Hvilken udviklinger i sproget kan vi finde frem.

Det bliver en spændende rejse gennem næsten 100 års dansk.

Arr. i samarbejde med Sydfalster Folkeuniversitet.

Entréen på 80,- kr. betales ved indgangen til Sydfalster Folkeuniversitet og inkluderer kaffe/kage i pausen.

29/03/2022
DK80