Folkekøkken & Foredrag: Knud Romer

13/03/2023 kl. 18:00 - 21:30

KR150 – KR270
Portræt af Knud Romer. Foto: Søren Rønholt

Hør en af Danmarks store forfattere og spændende debattører, når vi får besøg af Knud Romer, der kommer og fortæller om sit forfatterskab.

Knud Romer er indfødt falstring fra Nykøbing og barndomsøen Falster har da også et uomtvisteligt omdrejningspunkt i Knud Romers skønlitterære værker. Han bragede igennem med sin debutroman, bestselleren ”Den som blinker er bange for døden”, som han vandt De Gyldne Laurbær og Weekendavisens Litteraturpris for. Romanen handler om Knuds barndom og ungdom og udspiller sig i Nykøbing.

En af de mest omtalte bøger i årtier

Bogen blev en af de største litterære “skandaler” og omtalte bøger i årtier. Ikke mindst fordi det var første gang, at et bredere publikum stiftede bekendtskab med en særlig genre, som siden er blevet kaldt for autofiktion. Efterfølgende har Knud Romer udgivet bøgerne ”Kort over paradis” og ”Pigen og violinen”, som udkom i 2021.

I sit foredrag fortæller Knud Romer om sit forfatterskab, om at komme fra “udkanten” og om, hvordan det gjorde ham til digter og om Falsters skønhed og lyksaligheder.

Om Knud Romer

Knud Romer Jørgensen, født i 1960, voksede op som enebarn med en tysk mor og en dansk far i Nykøbing F. Foruden at skrive bøger, har han arbejdet som konceptudvikler for virksomheder som B & O og BODUM og så står han for udgivelser som ”Guide til Københavns Offentlige Toiletter” og ”Din Store Idiot”, som er en antologi om dumhed og intelligens.

Knud Romer Jørgensen har desuden optrådt som skuespiller i reklame- og spillefilm – bedst kendt for rollen i Lars von Triers ”Idioterne” – og så har han været smagsdommer i DR2s program. Senest har du kunne opleve Knud Romer i DR-dokumentaren ”Knud bliver blind”, hvor vi følger Knud Romers op- og nedture – bl.a. i forbindelse med Knuds synstab.

Inden foredraget byder Sømærket Bistro og Bar på Torvet i Marielyst på folkekøkken.

Foredraget er arrangeret i samarbejde med LOF Lolland Falster.

Billetter

Folkekøkken & Foredrag kl. 18.00 på Sømærket og kl. 19.30 på højskolen: 270 kr. (+ gebyr) | Deadline for billetkøb er på dagen kl. 12.00.
Foredrag kl. 19.30 på højskolen: 150 kr. (+ gebyr).

13/03/2023
KR150 – KR270