Hold 2025-30: Musik, musik, musik 13 dage 16.11.-29.11.

6.200,00 kr.14.800,00 kr.

Hold 2025-30: 13 dages kursus med 4 forskellige kursusforløb.

Herunder vælger du kursusforløb og værelse, og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (400,- retur).

Se bustider HER.

0,00 kr.

Musik, musik, musik

På dette kursus kommer musikken til at give genlyd i det gamle badehotel. Uanset om du bare vil lytte eller spille selv, så bliver det nogle fantastiske uger. I løbet af de to uger skal vi udover det der foregår på tema-fagene høre koncerter, synge, danse og høre spændende musikalske foredrag. Kursusleder: Peter Søvad

Du skal vælge mellem tre forskellige fag:

Sang dagen lang
Sang dagen lang fejrer fællessangens kraft og de mange fordele ved at synge sammen. Uanset om du er en erfaren sanger eller bare elsker at synge for sjov, er dette kursus for dig. Vi dykker ned i de sundhedsmæssige og sociale fordele ved at synge, samtidig med at vi dyrker den rene glæde ved fællessang og de bånd, der opstår, når man synger sammen.
Vi synger gode, gamle travere fra Højskolesangbogen og lærer nye, og indimellem kaster vi os ud i flerstemmige korarrangementer. Søndag midt i kurset inviterer vi alle sangglade indenfor til sangmaraton fra morgen til aften. Kurset er for alle, der vil opleve sangens mange facetter – både de personlige og de sociale. Og du er også velkommen, selvom du måske synes, du ikke kan synge. For når vi er mange sammen, lyder det godt alligevel. Lærere: Thomas Bjerre og Peter Søvad

It’s all about jazz
“I’m Beginning to See the Light,” skrev Duke Ellington, og det kommer du måske også til, hvis du melder dig til højskolens jazzkursus. Vi vil bevæge os rundt i jazzens verden i ud- og indland, og du vil blive klogere på jazzens historie, genrer (fx swing, New Orleans jazz, bebop), instrumenter og musikere. Vi skal møde nogle af jazzens ikoner som Duke Ellington, Louis Armstrong, Duke Ellington, Charlie Parker, Miles Davis, John Coltrane, Svend Asmussen, Keith Jarrett og mange andre. Undervisningen bliver ledsaget af lyd- og videoklip. Lærer: Simon Vikstrøm

Jazz og folk-sammenspil Tag dit instrument med på højskolen og bliv en del af de små og større orkestergrupperinger, vi danner på kurset. Vi skal spille både jazz og folk alt efter deltagernes ønsker, og vi sørger for at tilpasse ambitionsniveauet til dine og de andre deltageres evner. Så kom glad – uanset om du er en virtuos på dit instrument eller stadig har meget at lære. I indøvningen af numre arbejder vi med begreber som dynamik, swing, klangflader, og hvordan man underbygger fortællingen og stemningen i sangen. Sidste dag slutter vi af med at give koncert. Oplys instrument ved tilmelding. Lærer: Mikkel Thomas.

Det sker der også:

• Gotvedgymnastik alle hverdage fra kl. 7.30 – 8.00, så medbring tøj, du kan bevæge dig i.
  • Efter eftermiddagskaffen er der typisk fælles foredrag, gåture eller musik og sang.
  • Onsdag den 19. november er der festmiddag med en lækker treretters menu.
  • Lørdag den 22. november skal vi på udflugt rundt til kunst, historie og kultur på Lolland-Falster.

Detaljeret program følger.