Vi vil genskabe Marielyst som kunstnerkoloni

På Højskolen Marielyst drømmer vi om at genoplive feriebyen Marielyst som kunstnerkoloni – ligesom i de gode, gamle dage. Vi vil skabe en ny og tæt forbindelse mellem aktive kunstnere og deres publikum – mens kunsten skabes.

Visionen

Visionen er klar. På Højskolen Marielyst drømmer vi om at genoplive Marielyst som kunstnerkoloni og skabe en ny og tæt forbindelse mellem aktive kunstnere, mens de er i færd med at skabe deres kunst, og deres publikum.

Målet er at give Sydfalster en kulturel saltvandsindsprøjtning og føre stedets historie med ind i fremtiden. Det skal ske ved at etablere fem attraktive kunstnerboliger, alle med eget atelier som vi vil stille vederlagsfrit til rådighed for danske kunstnere for længere perioder – under forudsætning af, at kunstnerne inviterer højskolens kursister med ind i deres værksted og bruger dialogen med kursisterne og lokalbefolkningen i skabelsen af deres kunst.

Flere forskellige designmuligheder

I dag er loftsetagen på tre af længerne uudnyttet. Kun den ene længe har i dag udnyttet 1. sal. og rummer højskolens administration. Det udarbejdede prospekt rummer 4 forskellige muligheder for, hvordan boligerne tilføres til den eksisterende bygning. Hvilken af mulighederne der vil være den bedste, vil vi gerne afgøre i samarbejde med den fond, som måtte vise interesse for projektet.

Søger ambitiøs fond

Til at realisere visionen søger vi en ambitiøs fond, som vil gå aktivt med i projektet og være med til at forme det. Friis Andersen Arkitekter, Nykøbing F. er vores lokale samarbejdspartner, siden vi fødte ideen og projektet i 2021 og har således også være med til udformningen af prospektet. Friis Andersen tegnede også det overordentlig vellykkede koncerthus.

Historien

Badebyen Marielyst på Sydfalster opstod i starten af 1900-tallet, da landsretssagfører Frederik Graa fra Nykøbing Falster fik samlet investorer til at købe områdets gård ved navn Marielyst og omdanne den til sommerpensionatet Marielyst Østersøbad. Sagføreren færdedes hjemmevant blandt den kreative klasse i København og drømte om at skabe et alternativ til Skagen som destination for hovedstadens billedkunstnere, musikere og skuespillere i sommerhalvåret.

Åbning af Marielyst Østersøbad

Første skridt til at realisere drømmen var åbningen af Marielyst Østersøbad i 1906 og som meget hurtigt blev et attraktivt feriemål for hovedstadens kreative. Holger Drachmann, Olaf Rude, Carl Holm, Ejnar Hansen, Carl Jensen, Harald Henriksen, Jens Sørensen, Thorbjørn Skeel Andersen, Åke Salomonsen, Erik Christensen, Axel Halldin, Charli Garde, Henrik Malmberg og Mogens Lohmann er nogle af de mest kendte navne, som tog ophold på stedet i dets første 20-årige liv.

Verdenskendt forfatter tog ophold

Fra udlandet kom notabiliteter som Franz Kafka. Omkring Marielyst Østersøbad voksede store villaer frem for det lokale borgerskab og i 30’erne etablerer Dansk Skuespillerforbund en række sommerboliger og et rekreationshjem for sine medlemmer i området.

Marielyst Østersøbad bliver til højskole

I slutningen af 1960’erne måtte Marielyst Østersøbad imidlertid dreje nøglen om. Senere solgte Skuespillerforbundet sine sommerboliger og rekreationshjemmet, og der blev dermed sat et foreløbigt punktum for områdets epoke som tilholdssted for kunstnere.

I 1971 opstår Højskolen Marielyst af det lukkede Marielyst Østersøbad – og 50 år senere vores drøm om at genoplive Marielyst som kunstnerkoloni og skabe en ny og tæt forbindelse mellem aktive kunstnere, mens de skaber deres kunst, og deres publikum.

Erfaringer

Inden højskolen for alvor kaster sig ud i den kæmpe proces projekt Genstart af Marielyst som kunstnerkoloni er, skal der drages nogle erfaringer. Derfor har vi på højskolen i første omgang udbudt korte refugiumophold af 2 ugers varighed til professionelle kunstnere lige fra forfattere, musikere, malere, illustratorer, dansere, performancekunstnere og andre aktører, der har gjort kunsten til deres levevej.

Seks 2 ugers refugiumophold

I 2023 udbød vi således seks 2 ugers ophold fordelt hen over foråret, forsommeren og efteråret via de forskellige relevante fagforbund. Vi modtog over 30 henvendelser fra kunstnere med forskellige baggrunde. Ud af dem valgte vi seks og tilbød dem 2 ugers ophold hos os.

Første kunstner var forfatter og tv-vært Xinxin Ren Gudbjørnsson, der gæstede os i marts 2023.

Flere ophold i 2024

I 2024 har vi udbudt syv ophold, som også hurtigt blev besat. Heriblandt er bl.a. forfatter Erling Jepsen.

Læs artiklen om stedets historie og projektet HER

Søndagssalon giver indblikket

Når kunstnerne indfinder sig på skolen er der kun et krav til dem; under deres ophold skal de bidrage ved at fortælle om deres passion og virke i et arrangement på skolen – en såkaldt Søndagssalon. Søndagssalonen foregår som en samtale mellem en af højskolens lærere eller forstanderne og kunstneren.

Se oversigten over kommende Søndagssaloner HER

Illustration af hvordan refugiumbygningerne kunne se ud
Christian Schou og Jannie Lehmann
Collage af gamle billeder fra Marielyst
Portræt af Xinxin på Marielyst Strand

“Min forventning var høj, så oplevelsen var på højde med min forventning i forhold til socialt samvær, spændende samtaler, varierende og god kost samt min egen produktivitet. Jeg var dog overrasket over hvor stille der var om natten. Sindet er stille i Marielyst. Det har været rart at komme på seniorhøjskolen og finde en ny skrivetilstand. Når jeg er tilbage i København, håber jeg at kunne finde mentalt tilbage til Marielyst.”

Xinxin Ren Gudbjørnsson

Forfatter og tv-vært

Forfatter Erling Jepsen
Søndagssalon mellem kunstmaler Karin Lykke og viceforstander Jannie Lehmann

Bøtøvej 2, 4873 Væggerløse

Mail: kontor@hsmarielyst.dk

Telefonen er åben alle

hverdage 9:30 til 12:30.

CVR-nr.26139058

Få tilsendt 2024-kataloget gratis

Nyhedsbrev

Få vores nyhedsbreve med gode tilbud og nyt om livet på højskolen.