Oplev Sydhavsøernes spisekammer

og få store madoplevelser

Kursus fra søndag 24. til lørdag 30. april 2022

På dette 1 uges kursus får du oplevelser for alle dine sanser – du skal se, lytte, smage, dufte og nyde ugens oplevelser på højskolen, på udflugterne og på din tallerkenen!

Gennem hele ugen vil højskolens køkken levere overraskelser og ekstraordinære madoplevelser, vi skruer kort sagt helt op for det kulinariske gennem hele ugen lige fra du ankommer søndag eftermiddag til du tager hjem lørdag morgen efter brunchen

2 af kursusdagene skal vi efter morgenbuffeten på udflugt i busser og besøge nogle af Sydhavsøernes førevareproducenter. Her vil lokale frugtavlere, frø-producenter mv. fortælle om livet som “moderne” landmand og vise rundt. På udflugterne spiser vi frokost på nogle af de bedste restauranter, hvor du blot selv betaler for dine egne drikkevarer.

Størstedelen af jorden på Lolland og Falster ligger i det såkaldte ærtebælte, så jorden er fed og lækker, hvilket gø,r at jordpriserne er pænt høje og udbyttet bliver stort. I de senere år satser Lolland og Falster markant på at blive spisekammer til resten af Danmark og især som leverandører til gode restauranter.

Madfolkemødet på Engetoftes Gods, MULD Lolland-Falster netværket og senest udviklingen på Falsters østkyst med traktørstedet Pomle Nakke, restauranten og bageriet på Hesnæs Havn og selskabslokalerne Kongsnæs ved Stubbekøbing samt initiativerne omkring etablering af en ny international højskole på Lolland, hvor mad og måltider er omdrejningspunktet er alle tegn på, at noget helt nyt er i gang på Sydhavsøerne og der investeres i rammerne omkring det gode måltid og fødevarer. Vi skal besøge flere af disse organisationer og steder.

Så elsker du god mad, interesserer du dig for hvad du spiser og er nysgerrig på nye ting og vil du opdage Sydhavsøerne fra en kulinarisk vinkel, så er her en tætpakket uge med oplevelser du ikke vil glemme.

Sådan ser det overordnede kursusprogram ud:

–  Søndag: Ankomst fra 14.30

–  Mandag: Højskoledag med fokus på trends i madbranchen og jeres egne observationer og oplevelser

– Tirsdag: Udflugtsdag i bus med frokost

– Onsdag: Højskoledag med foredrag og stor festmiddag om aftenen

– Torsdag: Udflugtsdag i bus med frokost

– Fredag: Højskoledag med foredrag samt afrunding

– Lørdag: Stor brunch inden afgang kl. 9.00

Her kan du læse lidt mere og tilmelde dig kurset TILMELDING

Glimt fra højskolens køkken

På alle vores højskolehold holder vi en festmiddag. Disse fire fotos er fra en festmiddag i februar 2022 – og de fire herrer er dem, der stod for aftenens menu og servering. På vores særlige madkursus skruer vi endnu mere op for de kulinariske udfoldelser.

Bøtøvej 2

4873 Væggerløse