Sloth-Vinding-Harbeck

12/09/2019 kl. 19:30 - 21:30

DK150

Kind Of Green er overskriften på aftenens koncert, der præsenterer en perlerække af smukt, originalt og til tider dristigt fortolkede sange fra den danske sangskat. Musikstykkerne indgår i en jazzhistorisk tradition for jazzudsættelser af et traditionelt, nordisk sangmateriale.

Musikerne leverer – foruden det gode sammenspil, der er præget af stor lydhørhed og fornemmelse for helheden – smukke, spændende og passende afmålte soloer.

Ud fra salmemelodier, højskolesange og andre populære melodier, præsenteres danske evergreens. Musikken ledsages af overvejelser om hvilke melodier der er de største danske evergreens, findes de allesammen i f.eks. højskolesangbogen og kan den mest elskede salme Dejlig er jorden overhovedet anses som en dansk evergreen.

Ole Sloth – piano, Mads Vinding – kontrabas og Jan Harbeck – tenor saxofon.

Jan Harbeck er en af de absolut bedste danske tenorsaxofonister gennem tiden. Ganske overraskende og som en dark horse fejede Jan Harbecks IN THE STILL OF THE NIGHT alle andre favoritter til side, da magasinet Jazz Special skulle kåre ”Årets Plade 2009”, og siden har pladeselskabet Stunt Records måtte genoptrykke udgivelsen flere gange. Den store offentlighed fik øjnene op for tenorsaxofonisten, og Jan har siden spillet landet tyndt.

Mads Vinding behøver vist ingen nærmere præsentation. Teknisk, melodisk og rytmisk fuldendt, hører han til den absolutte verdenselite af jazzbassister. Hans karriere, spænder over fem årtier, med over 600 albums og har samarbejdet med en perlerække af jazzens allerstørste navne: Herbie Hancock, Wayne Shorter, Stan Getz, Quincy Jones, Chet Baker, bare for at nævne nogle få.

Ole Sloth spiller med en lang række musikere i mange forskellige musikalske sammenhænge fra the Beatles til jazz. Han er kendt for sin lyriske spillestil og har gennem tiden arrangeret stribevis af traditionelle salmer og danske sange, så de har fået et rytmisk udtryk. Han er organist i Mou og Dokkedal kirker, har undervist på Nordjysk musikkonservatorium og Aalborg universitet i klaver. Han underviser nu i rytmiske klaver på Aalborg kulturskole, MGK nord og Vestervig kirkemusikskole.

Billetter kan købes via KØB-knappen herunder og ved indgangen, hvis der er flere ledige pladser.

12/09/2019
DK150