Musikalsk foredrag med fællessang: Jeppe Aakjær, Carl Nielsen og de andre

23/11/2022 kl. 19:30 - 20:30

DK75
Portræt af Anders Roland

Syng med på Jeppe Aakjærs elskede sange fra Højskolesangbogen, når musiker Anders Roland fortolker de allerbedste fra Aakjærs hånd.

Jeppe Aakjær, der stammede fra fattige kår i Jylland, var den digter, der omkring 1900-tallet fik størst folkelig popularitet – folket elskede hans sødmefulde, landlige billedsprog. Sammen med Carl Nielsen, tidens største komponist som selv kom fra landlige forhold, delte de ønsket om at skabe en folkelig sangskat. En sangskat som vi den dag i dag stadig nyder godt af.

Melodier til fællessange

Selvom Carl Nielsen komponerede symfoniske værker i et moderne tonesprog, tog han en helt anden hat på, når Aakjærs digte skulle have melodier, der egnede sig til fællessang. En opgave, han delte med mange andre af tidens komponister som bl.a. Thorvald Aagaard, Oluf Ring og Thomas Laub.

Hør Anders Roland fortælle historierne bag og fortolke de allerbedste af Aakjærs sange denne særlige aften, som i den grad også byder på fællessang. Størstedelen af aftenens numre har Carl Nielsen, skarpt forfulgt af Thorvald Aagaard sat melodi til, men der vil også være melodier af andre af tidens komponister.

Om Anders Roland

Anders Roland er en garvet veteran på vise- og folkemusikscenen. Lige fra Hvalsøspillemændene i 70erne har han vandet og gødet rødderne inden for mange grene af musiklivet som sanger, sangskriver og komponist og ikke mindst som alsidig akustisk musiker på guitar, violin og flere andre strengeinstrumenter. Kort efter sangskriverdebuten i 1981 begyndte han sit mangeårige samarbejde med Erik Grip, hvis makker og modstykke han var i lange perioder i 80erne og 90erne.

I dag har Anders Roland et fornyet fokus på viserne og folkemusikken. Live blander Anders alle nuancerne fra sin store palet og serverer det hele med stort instrumentalt overskud og masser af humor, som han demonstrerede til Seniorfestivalen i sommers.

Billetter

Billetter koster 75 kr. og kan købes i døren fra kl. 19.00.

Partoutbillet til 9 koncerter

Det er også muligt at købe en partoutbillet til et udvalg af vores koncerter i forbindelse med vores kursus “Musik på Marielyst” i perioden 13. november til 24. november – så får du hele ni koncerter på højskolen for blot 300 kr. + gebyr.

LÆS MERE OG KØB PARTOUTBILLET

23/11/2022