Grundlovsarrangement i højskolens park

05/06/2020 kl. 14:00 - 17:00

ARRANGEMENTET ER DESVÆRRE AFLYST

***************************************************************

Højskolen Marielyst har tradition for at holde det største grundlovsmøde på Falster i kraft af sin evne til at tiltrække stærke talere. Også til grundlovsmødet i 2020 er det lykkes højskolen at få fat i særdeles interessante talere.

Den ene taler bliver manden på den sværeste post i Mette Frederiksens socialdemokratiske regering, nemlig udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye. Han skal i praksis fastholde den stramme udlændingepolitik, som Mette Frederiksen har lovet at stå vagt om, mens støttepartierne omkring regeringen gerne prøver at bruge enhver lejlighed til at opbløde den stramme kurs.

Den anden taler bliver den nye generalsekretær for Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Elsebeth Gerner Nielsen. Hun tiltræder på den nye post 1. januar 2020 efter en lang årrække som rektor for Designskolen i Kolding og før det som kulturminister i Poul Nyrup Rasmussens regering i 90’erne.

Som altid bliver der også musik og sang med højskolens orkester, Maries Mænd.

Grundlovsmødet bliver holdt i højskolens park fra kl. 14 til 16, og når mødet i parken slutter inviterer højskolen til debat i tre kvarters tid om grundloven i sit koncerthus. Her vil Elsebeth Gerner Nielsen og højskolens forstander, Christian Schou lægge op til dialog om, hvilken værdi grundloven har i dag og om nutidens samfund er blevet så anderledes i forhold til den sidste grundlovsrevision i 1953, at der måske kunne være behov for en ny revision af grundloven.

Medbring noget at sidde på. Det er muligt at købe forfriskning og madkurv på højskolen.

Gratis entré.

05/06/2020