Fredensborg Slotskirkes Pigekor

29/08/2019 kl. 19:30 - 21:00

DK100

ET GENSYN MED FREDENSBORG SLOTSKIRKES PIGEKOR

For 2 år siden var Fredensborg Slotskirkes Pigekor på turné på Lolland-Falster og besøgte Højskolen Marielyst. Dengang var koncertsalen fyldt med glade gæster, som tog så godt imod de velsyngende unge piger i alderen 13 – 21 år, at de 24 piger og deres ledere bliver nødt til at komme tilbage og opleve den gode stemning igen i vores fine koncertsal.

Fredensborg Slotskirkes Pigekor hører til blandt landets bedste. De leverer ren englelyd til gudstjenester, højmesser, barnedåb og vielser i Fredensborg Provsti hver søndag. Derudover synger de for Kongehuset ved særlige lejligheder. Pigekorets protektor er H.K.H Prinsesse Benedikte. Sidste år var de på en 8-dages turné i Israel, hvor de havde 8 koncerter i bl.a. Jerusalem, Haifa og Tel Aviv. I 2018 var de ligeledes inviteret til at synge i Gilleleje Kirke ved mindehøjtideligheden for redningen af de danske jøder, arrangeret af Statsministeriet.

Deres repertoire spænder vidt mellem klassisk kirkelig og populær musik, således kommer publikum til at høre gode sommerkendinge som: Jeg plukker fløjlgræs og En yndig og frydefuld sommertid, men der vil også være lidt Rasmus Seebach og Benny Andersen. Vi har allerede advaret Pigekoret om, at der er jazz på programmet i uge 35 på Højskolen, så mon ikke de vil prøve at folde sig ud i den genre også.

Cille Buch, korets dirigent og korleder er solistuddannet operasanger og sangpædagog fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Udover sin rolle som leder af Fredensborg Slotskirkes Pigekor er Cille stemmeansvarlig sangpædagog for Danmarks Radios Pigekor samt leder af Nordsjællands Korskole. Hun arbejder desuden som sangunderviser og coach for andre dirigenter, men kan også selv opleves i operaproduktioner og koncerter rundt omkring i Danmark.

Det kan ikke skjules. Pigerne er stolte over deres arbejdsplads på Fredensborg Slot i royal rammer. De nyder på en grå søndag morgen at se børn blive døbt ved en almindelig højmesse, at opleve unge blive konfirmeret og være tilstede, når et par siger ’ja’ til hinanden, men de elsker også at give koncerter. Her mærker de, hvordan alle yder deres bedste, de fornemmer samklang og et stærkt fællesskab – og jo flere smil (og tårer) fra publikum jo bedre.

Køb billet her KØB BILLET

29/08/2019