Foredrag Skibet fra Helvede

26/10/2021 kl. 19:30 - 21:00

DK80

Foredrag med Jesper Clemmesen og Thomas Albrektsen om bogen “Skibet fra Helvede”.

SKIBET FRA HELVEDE – 2. VERDENSKRIG – BEFRIELSEN OG EN UTROLIG REDNINGSAKTION

5. maj 1945 – Møn er langsomt ved at vågne efter nattens frihedsfejring. Lykken er dog kortvarig, da en faldefærdig pram pludselig anløber Klintholm Havn. Ombord på skibet er 345 udsultede, skræmte og døende kz-fanger, og de lokale beboere kaster sig straks ud i en redningsaktion for at få de stakkels mennesker sikkert i land. Modstandsfolk, læger og Dansk Røde Kors-medlemmer kæmper side om side for at undgå den helt store tragedie.

“Skibet fra Helvede” er en fortælling om mod, viljestyrke, sammenhold og næstekærlighed. Om hvordan en hel lokalbefolkning bliver hvirvlet ind i krigens rædsler og efterfølgende hjælper fangerne med at stable et liv på benene i et helt fremmed land. I foredraget fortæller forfatterne den barske og bevægende historie om selve redningsaktionen på Møn, men også om de mennesker, som befandt sig ombord i prammen – hvor de kom fra og om tiden efter.

I foredraget benyttes både billeder og filmklip til at formidle denne særlige begivenhed fra den nyere danmarkshistorie.

Arr. i samarbejde med Sydfalster Folkeuniversitet.

Billetter til 80,- kr. købes ved indgangen hos Sydfalster Folkeuniversitet og inkluderer kaffe/te/kage i pausen.

26/10/2021
DK80