Foredrag om Rusland med Erik Kulavig

29/11/2022 kl. 19:30 - 21:00

DK80

Putin og Rusland – “Hvordan kunne det gå så galt?” v/ lektor emeritus i russisk og sovjetisk samtidshistorie ved Syddansk Universitet, Erik Kulavig

Erik Kulavig, der tidligere har gæstet Folkeuniversitetet, fortæller denne gang om et yderst aktuelt emne, der forandrer sig dag for dag, og hvor situationen måske ser helt anderledes ud end da dette blev skrevet, nemlig om hvordan det kunne gå så galt med Putin.

“I løbet af firserne og halvfemserne var der var mange tegn på, at Rusland omsider var ved at lægge den autoritære og lavproduktive styreform på hylden for at tilslutte sig gruppen af demokratiske og moderne stater.

Der var dog stærke kræfter, herunder ikke mindst den kulturelle arv, der fra begyndelsen trak i en anden retning, og fra årtusindskiftet begyndte den russiske tradition igen at tage overhånd.

Putin indledte for eksempel sin efterhånden meget lange regeringstid med erklæringen om, at han ville styrke statsmagten. I dag er vi tilbage i en situation, der på mange måder minder om sovjettiden, men hvordan kunne det gå så galt?

I forelæsningen vil jeg gennemgå nogle af de vigtigste svar på dette spørgsmål og i den forbindelse lægge op til en diskussion med salen.”

Billetter til 80,- købes ved indgangen og inkluderer kaffe/kage i pausen.

29/11/2022
DK80