Foredrag: Kødets pris v/ Kristian Sloth

29/05/2023 kl. 19:30 - 21:00

KR50 – KR75
Portræt af Kristian Sloth

Kristian Sloth dykker ned i de konsekvenser det animalske landbrug har for vores klima, biodiversitet, dyrevelfærd, sundhed og samfundsøkonomi.

Vores animalske produktion er den største pr. indbygger i verden, og Danmark er verdens mest opdyrkede land. Derfor har vi også den mindste andel vild natur og den ringeste biodiversitet i Europa. DR journalist og debattør Kristian Sloth lægger ikke fingre imellem, når han i sit foredrag Kødets pris gennemgår, hvordan vores produktion af kød- og mejeriprodukter påvirker klima, miljø, biodiversitet og folkesundhed.

En urentabel forretning

Undervejs belyser han, hvordan det animalske landbrug i det hele taget er en urentabel forretning for det danske samfund, da det hvert år koster milliarder at rydde op efter kødindustrien. Ifølge Sloth er det ikke under det danske forbrug, at hunden ligger begravet. 90 procent af alt det kød og de mejeriprodukter, der produceres i Danmark, bliver eksporteret – mens forureningen bliver her.

Fremtiden ligger i nyskabelse

I løbet af aftenen giver Kristian Sloth sine bud på, hvordan landbruget kan omlægges. Håbet ligger i små nyskabende landbrug, der eksperimenterer med nye afgrøder og dyrkningsmetoder og i kokke og restauranter, der sætter fremtidens mad på menuen i kombination med masser af spændende forskning i nye måder at producere fødevarer på.

Billetter

Billetter koster 75 kr. + gebyr. Er du medlem af Skolekredsen, får du billetten til 50 kr. + gebyr. Du kan max købe to billetter pr. medlemskab.

VIGTIGT. Er du medlem af Højskolen Marielysts skolekreds, indtast da dit medlemsnummer, FØR du vælger antal billetter – ellers fratrækkes rabatten ikke.

29/05/2023
KR50 – KR75