Folkekøkken & Foredrag: Danser Silas Holst

10/10/2022 kl. 18:00 - 21:30

DK150 – DK250
Portræt af Silas Holst

Kom helt tæt på danser, sanger og performer Silas Holst, når han fortæller om nogle af de ting i livet, der fylder mest hos ham; farens demens og Silas’ egen hverdag som (regnbue) familiefar.

Musik og dans er godt mod demens

Silas Holsts far er en af de ca. 80.000 danskere, der dagligt kæmper med demenssygdomme, hvoraf Alzheimers sygdom er den mest almindelige. Silas Holst er en af dem, der arbejder for at skabe fokus på sygdommen, der påvirker hukommelsen og gør almindelige hverdagsopgaver svære at udføre. Blandt andet via sit virke som ambassadør for Folkebevægelsen for et demensvenligt Danmark. Derudover er han professionel danser og sanger, og netop dans og musik er nogle af de aktiviteter, der styrker både velvære og hukommelse hos mennesker med demens.

I sit foredrag fortæller Silas Holst blandt andet om, hvad musik og dans kan gøre for mennesker med lidelsen, og hvordan man aktivt kan bruge musik såvel som dans i samværet med mennesker med demens.

Tilværelsen som (regnbue) familiefar

I anden halvdel af foredraget sætter Silas fokus på en noget anden del af sit familieliv; tilværelsen som familiefar i en, for mange, anderledes familiekonstellation.
Silas var i sin tid gift med Johannes. De boede dengang sammen med Louise, der er mor til deres barn. En datter, som er kommet til verden med tre forældre. En såkaldt regnbuefamilie, som Silas egentlig har drømt om det meste af sit liv.

Med afsæt i sin tidligere bog ”For enden af regnbuen” fortæller Silas Holst hudløst ærligt om hverdagen som regnbuefamilie, og om de overvejelser, de har gjort sig i forbindelse med valget om at stifte en regnbuefamilie: Hvad ligger der af udfordringer bag den idylliske facade? Og kan et parforhold bære, at der pludselig er tre, der har en holdning til alt fra børneopdragelse til hus og have?

Homoseksualitet – fordomme og rettigheder

I foredraget kommer Silas også ind på sine teenageår, hvor han som ung homoseksuel allerede dengang gjorde sig tanker om en fremtid, der højst sandsynligt ville være uden børn. Han fortæller også om homoseksuelles rettigheder, og om de lange snakke og overvejelser samt ikke mindst planlægning en regnbuefamilie går igennem. Både i forhold til graviditet og fødsel, men også deres fordomme og tanker om fremtiden: Vil deres barn Maggie fx blive et oplagt mobbeoffer, som følge af sin familiebaggrund?

Undervejs sætter Silas regnbuefamilien som familiekonstellation ind i en bredere samtidskontekst, herunder i relation til danske samfundsnormer kontra resten af verden. Endelig kommer han ind på de overvejelser han og familien gjorde sig i forbindelse med deres medvirken i en tv-serie omkring deres familiekonstellation.

Inden foredraget byder Restaurant Sømærket på Torvet i Marielyst på folkekøkken.

Billetter

Folkekøkken & Foredrag kl. 18.00 på Sømærket og kl. 19.30 på højskolen: 250 kr. (+ gebyr) | Deadline for billetkøb er på dagen kl. 12.00.
Foredrag kl. 19.30 på højskolen: 150 kr. (+ gebyr).

Køb din billet HER

10/10/2022