Folkekøkken & Foredrag: Abelone Glahn – Skal du ta’ det hele med dig?

26/09/2022 kl. 18:00 - 21:30

DK100 – DK200
Abelone Glahn blandt sine mange flyttekasser

Mange seniorer oplever på et tidspunkt at skulle flytte fra en stor bolig til en mindre bolig, og må sande hvor svært det kan være at skulle rydde op og smide ud fra et langt livs gemmer. Forfatter og journalist Abelone Glahn giver gode råd om processen, når hun med udgangspunkt i sin bog ”Skal du tage det hele med dig?” fortæller, hvordan hun selv håndterede at flytte fra knapt 600 m2 til blot 69 m2.

5 år fra tanke til realitet

Abelone Glahn (66 år) og hendes mand musikeren Peter Abrahamsen (80 år) boede og arbejdede i en nedlagt landsbyskole på Nordfalster. Den blev for stor til to mennesker, selv om hver kvadratmeter var i brug. Det tog 5 år fra tanken om at rykke teltpælene op, til der var downsizet, ryddet op, givet væk, smidt ud og fundet nyt.

Svær proces med mange overvejelser

I et muntert toneleje fortæller Abelone om genvordighederne, fornøjelserne og de følelsesmæssige overvejelser ved denne overgangsfase, som kan være særligt svær for en, der er notorisk samler. Foredraget bygger på hendes personlige erfaringer og krydres med praktiske informationer og mange billeder fra processen, som måske kan inspirere andre til deres flytteforberedelser.

Undervejs kommer Abelone ind på :

• Det svære ved ”at være i tide”
  • At det tager tid at tage afsked
  • At involvere sine voksne børn
  • At komme af med det overflødige på mange forskellige måder
  • Når sygdom ændrer alt
  • At finde inspiration til ny bolig, boligform og bofællesskaber

Inden foredraget byder Restaurant Sømærket på Torvet i Marielyst på folkekøkken.

OBS. Foredraget “Skal du ta’ det hele med dig?” erstatter foredraget ”Senior og selvstændig – tag hul på dit tredje arbejdsliv – nu som din egen chef”  – ligeledes med Abelone Glahn.

Billetter

Folkekøkken & Foredrag kl. 18.00 på Sømærket og kl. 19.30 på højskolen: 200 kr. (+ gebyr) | Deadline for billetkøb er på dagen kl. 12.00.
Foredrag kl. 19.30 på højskolen: 100 kr. (+ gebyr).

Køb din billet HER

26/09/2022