Folkekøkken & Foredrag: Adrian Lloyd Hughes

08/05/2023 kl. 18:00 - 21:30

DK150 – DK270
Portræt af Adrian Lloyd Hughes

Kom med bag facaden, når Adrian Lloyd Hughes fortæller om sin families tragiske familie-relationer med brudte bånd gennem flere generationer

I sommeren 2021 fortalte Adrian Hughes sin mors og morfars spektakulært glamourøse og tragiske historie i podcasten “Mors afskedsbrev”. Med over 1,8 mio. downloads var den i 2022 DR Lyds største dokumentarsucces. I sit foredrag “Mors dreng”, som bygger på hans bog “Mors dreng – erindringer om familien Dreyers magt og millioner”, dykker Adrian Hughes nu endnu længere ned i historien, og folder den ud for fulde blafrende gardiner. Han har fået adgang til en lang række kilder, som har fulgt begivenhederne tæt og kommer helt ind i hovedpersonernes soveværelser.

Døde bitter og alene

Adrians morfar var den i sin samtid kendte byggematador, Thorvald Dreyer, som levede i en pressedækket offentlig trekant mellem hans hustru, Margot Dreyer, og hans nære ven, Frederiksbergs borgmester, Arne Stæhr Johansen, kaldet Stæhren. Adrians mor, Jette, voksede op som millionærbarn, men Thorvald stødte hende gradvist fra sig. Med alle materielle muligheder døde millionæren bitter og alene uden kontakt med sine fire døtre eller børnebørn. Familie-relationerne fortsatte i frit fald hos Adrians mor, som efter sin død efterlod sig et chokerende afskedsbrev. Hun roste kærligt Adrian og hans lillebror og var hånende og hadsk over for de tre ældre brødre.

I foredraget viser Hughes de billeder, videoer og smalfilm, som ikke kunne ses i radioen, og han stiller bl.a. spørgsmålene; vil fortidens familiære traumer altid følge med? Kan vi vælge hvilket menneske, vi gerne vil være?

Om Adrian Lloyd Hughes

Adrian Lloyd Hughes startede sin journalistkarriere som praktikant på DR. Siden har han arbejdet på ungdomsprogrammet P4 i P1 og været ansat hos TV2 Lorry. Adrian blev i 1996 ansat hos DR2, hvor han har været gennem flere år som vært på blandt andet Kulturfredag, Kulturjournalen, Spot, Tematirsdag og så naturligvis Smagsdommerne. Derudover var Adrian Lloyd Hughes vært på Kunstquizzen og er vært på P1’s radioprogram Klog på sprog.

Inden foredraget byder Sømærket Bistro og Bar på Torvet i Marielyst på folkekøkken.

Foredraget er arrangeret i samarbejde med LOF Lolland Falster.

Billetter

Folkekøkken & Foredrag kl. 18.00 på Sømærket Bistro og Bar og kl. 19.30 på højskolen: 270 kr. (+ gebyr) | Deadline for billetkøb er på dagen kl. 12.00.
Foredrag kl. 19.30 på højskolen: 150 kr. (+ gebyr).

Menuen er grillet kylling med tomatsalat, flødestuvet kartoffelgratin og friskbagt foccacia brød.

08/05/2023
DK150 – DK270