Ensemble Storstrøm: Oksen, Kammeret, Køkkenet og Toget

14/11/2019 kl. 19:30 - 21:00

Det koger derude fra Fuglsang!

Når Ensemble Storstrøm byder ind til musik fra det tyvende århundrede, er der fokus på det rytmiske!

Det bliver vist svært at sidde med fødderne i ro, når de ni musikanter fra Fuglsang giver den gas med musik af franske Milhaud, schweiziske Honegger, tjekkiske Martinu og danske Ole Buck. Med titler som Baren for de inaktive (Milhaud), hvor der angiveligt i musikken optræder en bookmaker, en dværg, en bokser og en transvestit og Køkken-revy med diverse spicy retter (Martinu), er der rettet an til en über-festlig koncert: Sambarytmer overtages af charleston og tango, og det hele krydres med hidsige jazzrytmer og en cello forvandlet på dagen til slagbas. På trods af de isnende østenvinde, der fyger henover vores flade landskab, bliver det helt sikkert hot derude fra KUMUS. Inden hatten helt bliver blæst af, får vi også mere fredelige naturskildringer fra den lokale komponist Ole Buck, som også får sin zen-agtige, kontemplative musik opført i New York og andre store steder.

De 3 af værkerne på programmet stammer fra ”De brølende Tyvere”, hvor kunsten og musikken ligesom den omgivende verden var under voldsom forandring, og alt kunne og skulle forsøges. Milhauds balletmusik Le boeuf sur le toit leger med latinamerikanske rytmer og temaer og Martinůs humoristiske La revue de cuisine indeholder bla. en tango og en charleston. Honegger skildrer i Pacific 2.3.1. et stort ekspreslokomotivs start fra perronen, accelerationen til tophastighed og opbremsningen tilbage til stilstand.
Ole Bucks lyse og elegante kammersymfoni Flowers in the Sky, komponeret i 2005 på bestilling af Ensemble Storstrøm udgør den resterende del af koncerten.

Koncerten er i 2 dele.

Gratis entré