Annbritt Jørgensen bliver ny køkkenchef på Højskolen Marielyst. Læs her, hvad den nye køkkenchef glæder sig mest til ved at arbejde på en højskole.

Allerede fra 1. september er højskolens nye køkkenchef, Annbritt Jørgensen, rykket ind i køkkenet på højskolen. Hun kommer fra Fælleskøkkenet i Sakskøbing og har mange år bag sig som leder i større køkkener.

Det var en nem beslutning at vælge Annbrit Jørgensen som den nye køkkenchef på Højskolen Marielyst, fortæller forstander Jesper Bertelsen.

”Annbritt har alt det, vi har ledt efter,” siger han. ”Hun kan lave god mad, både den fine mad til festmiddage og den sunde hverdagsmad. Hun har stor ledelseserfaring og diplomuddannelse i ledelse. Og så er hun et lyttende og varmt menneske, som vi ved vil skabe et godt miljø både blandt køkkenpersonalet og kursisterne. Derfor var vi i ansættelsesudvalget ikke et øjeblik i tvivl om at det skulle være hende.”

Annbritt er uddannet ernæringsassistent og økonoma – en toårig overbygning med fokus på indkøb, personaleledelse og kostplaner. Hun bor på Lolland og har foruden Fælleskøkkenet mange års erfaring fra køkkenet på Nykøbing Sygehus.

Fem skarpe til den nye køkkenchef

Hvad er din yndlingsret?
Jeg elsker mørbradbøf med champignon a la crème

Hvad glæder du dig mest til ved at arbejde på en højskole?
Jeg glæder mig meget til fællesskabet. Allerede da jeg var til samtale, kunne jeg mærke det særlige højskolemiljø på skolen, lige fra jeg trådte ind ad døren. Og jeg glæder mig til at servere de lækre måltider, som hører til det gode højskoleophold – både til fest og hverdag.

Er du til piskefløde eller grøn grød?
Grøn grød, helt klart. Men jeg kan nu også godt lide lidt piskefløde!

Hvad laver du i din fritid?
Jeg svømmer, cykler og går ture. Og så hygger jeg mig med min familie, der består af min mand, Karsten, og to voksne døtre.

Hvilken sang i højskolesangbogen kan du bedst lide at synge?
Jeg tager nr. 287: ’Det er i dag et vejr, et solskinsvejr’. Den gør mig i godt humør.