Hold G2024-03: Faglig seniorhøjskole til medlemmer af Faglige Seniorer d. 26/2 – 2/3

4.300,00 kr.10.800,00 kr.

1 uges kursus tilrettelagt til Faglige Seniorer

Herunder vælger du værelse og du har mulighed for at tilkøbe vores bustransport til/fra højskolen med stop Sjælør, Høje Taastrup og Køge Nord (380,- retur).

Pris i enkeltværelse 5800,- / Få værelser tilbage

Pris i dobbeltværelse for 2 personer 10.800,- / Få værelser tilbage

Pris som dagskursist 4300,- (du deltager i alt, men har ikke et værelse og overnatning)

Se bustider længere nede her på siden.

0,00 kr.

Varenummer (SKU): G2024-03 Varekategori:

Beskrivelse

Tag med Faglige Seniorer en uge på kursus på Højskolen Marielyst på Sydfalster. Højskolen er en seniorhøjskole, som har korte kurser på 1 eller 2 uger året rundt – og som i samarbejde med Faglige Seniorer har tilrettelagt en højskoleuge, som er målrettet medlemmerne af Faglige Seniorer og kun for medlemmer af Faglige Seniorer.

Kurset ligger sidst i februar, hvor du får en uge med masser af liv, inspiration og oplevelser i højskolens dejlige lokaler, mens februar viser sig mørk og kold udenfor.

Kurset begynder mandag 26. februar med frokost og slutter lørdag 2. marts efter morgenmaden. For 380 kr. kan du tilkøbe bustransport tur/retur til højskolens hoveddør fra følgende tre stationer i hovedstadsområdet: Sjælør S-station, Høje Tåstrup og Køge Nord.

Hver dag indledes med morgengymnastik kl. 8.30, en stor morgenmads-buffet kl. 8.00 og 45-minutters morgensamling i højskolens koncerthus med musik og fællessang kl. 9.00 – og et kort foredrag af en af skolens lærere.

Efter morgensamlingen kan du vælge mellem følgende aktiviteter kl. 10.00 – 12.00:

• Skriveværksted: Få nyttige fif til at komme i gang med at skrive dine erindringer. Vi savner gode skildringer i Danmark af livet på arbejdspladserne.
  • IT-værksted for let øvede: Få styr på de ting, der driller på computeren/tabletten/smartphonen som netbank, MobilePay, sundhed.dk, medicinkortet, e-journalen, rejseplanen, e-reolen og meget andet.
  • Malerværksted: Forsøg dig som ”kunstmaler” og skab et maleri, som viser dit tidligere arbejde. Der er alt for lidt kunst, som viser håndens arbejde.
  • Musikalske foredrag: Alle højskolens lærere er også musikere og hver formiddag vil en af dem fortælle om en stor personlighed fra musikkens verden med masser af musik til.

Du bestemmer selv, om du vil følge det samme tilbud hver dag – eller om du vil skifte mellem dem dag for dag.

Kl. 12:30 er der en 2 retters middag – og efter middagen er der mulighed for en gåtur i det dejlige strandområde, som højskolen er omgivet af eller at snuppe sig en middagslur, spille billard og kort eller blot flade ud i en blød stol med en bog fra skolens bibliotek eller dagens avis.

Når eftermiddagskaffen og en kage er indtaget, byder kurset kl. 15.30 på inspirerende foredrag om et bredt udvalg af emner (historiske og aktuelle temaer). Om aftenerne er der enten fællessang, koncerter eller spændende besøg: Mandag aften får vi besøg af forfatteren og debattøren Lars Olsen, som fortæller om Staunings første regering for præcis 100 år og trækker linjerne op til nutidens Socialdemokrati. Torsdag aften kommer tidligere SID- og 3F-formand, Poul Erik Skov Christensen, der vil fortælle om sit liv i fagforeningens tjeneste.

Onsdag aften står den på festmiddag med en flot 3-retters menu og levende musik.

Torsdag er der udflugt hele dagen. Vi skal til Lolland, hvor vi skal besøge det gamle værftsområde i Nakskov og høre historien om værftet fra nogle af værftets tidligere arbejdere. Vi besøger også Museum Polakkasernen i Taagerup på Sydlolland. Her blev de polske roe-arbejdere i sin tid indlogeret under kummerlige forhold. I dag er bygningen indrettet til museum over deres historie.

Se det samlede program her

Højskolen Marielyst ligger i centrum af badebyen Marielyst, hvor der på dette tidspunkt af året er relativt stille. Højskolen holder til i en ejendom, som tidligere har været badehotel og stadig emmer af stemningen fra dengang. Alt er i et plan (undtagen kontoret, der ligger på 1. sal) og alle værelser har eget bad og toilet.

Du kan tilkøbe busbillet tur/retur fra hovedstadsområdet og til højskolens hoveddør. På ankomstdagen kører bussen kl. 10:00 fra Sjælør station, kl. 10:30 fra Høje Tåstrup station og kl. 11:00 fra Køge Nord station. På hjemrejsedagen kører bussen fra højskolen kl. 9:00 og er så fremme cirka kl. 10:30 ved Køge Nord station, kl. 11:00 ved Høje Tåstrup station og kl. 11:30 ved Sjælør station.