Foruden et hav af koncerter, byder Seniorfestivalen på store personligheder fra både filmens, radioens, gastronomiens og litteraturens verden

Med knapt to måneder til Seniorfestivalen, der finder sted her i højskolens park den 26. og 27. juli, er programmet for festivalen nu helt på plads. Og hvis vi selv skal sige det; sikke et program seniorer fra nær og fjern har i vente! På de to spækkede festivaldage med indslag fra morgen til aften fordelt på fire scener kan du glæde dig til ikke mindre end 25 koncerter, 10 danseinstruktionstimer og en masse spændende indhold i form af talks, debatter og foredrag om alt mellem himmel og jord.

Helger, Julin, Ramsland og Lauterbach

Fx indtager skuespiller Anne Marie Helger koncerthuset, hvor hun i en talk deler ud af sine mange år på scenen og bag kameraet, mens Georg Julin, som især er kendt fra radioen, fortæller om den 4. alder og hvordan politikerne og medierne systematisk fremlægger fejlagtige fakta om fremtidens seniorer. Den kommende ældrelov bliver naturligvis også vendt i en debat mellem organisationer, fageksperter og politikere. Også forfatter Morten Ramsland lægger vejen forbi Seniorfestivalen med et spændende foredrag om køn, krop og seksualitet gennem tiderne, og så kan du møde mesterkokken Erwin Lauterbach, der fortæller om sin revolutionering af, hvordan vi tænker fødevarer og gastronomi.

Hvem spiller hvornår?

Musikprogrammet er for mange sikkert ikke den store overraskelse, da vi sammen med samarbejdspartnerne Danske Seniorer og Faglige Seniorer længe har haft navnene på plads. Overraskelsen ligger nok mere i, hvem der optræder hvilken dag.

Onsdag den 26. juli kan du således glæde dig til en åbningskoncert med countrysangeren Tamra Rosanes og herfra går det ellers slag i slag med alt fra bossanova med Kim Sagild og Cecilie Rowedder til et glædeligt gensyn med Torben Lendager kendt fra gruppen Walkers og skøn pop med Søs Fenger. I løbet af dagen er der naturligvis også lokale navne på programmet som Øernes Blues Band, Det Voxne Kammerkor og Ensemble Storstrøm, der i anledningen har sopran Anne Sofie Søby Jensen med.

Torsdag den 27. juli er det Dissing, Las & Cross, der starter dagen efterfulgt af Blueskartellet, Ester Brohus & Knud Møller, Eddie Skoller, Nordsø & Theill og Steppeulvene, mens Michael Carøe & Guldholdet lukker og slukker festivalen med et brag af en koncert. Lokalt kan du glæde dig til højskolens skønne, irske husorkester Mary’s Men med Gitte Tinggaard samt Dan Rommes Trio, der har lavet et scoop og har Matthias Heise med, der trods sin unge alder allerede er en legende på den internationale jazzscene.

Forplejningen er også på plads

Uden mad og drikke duer helten som bekendt ikke. Du skal da heller ikke hverken gå tørstig eller sulten hjem. På festivalpladsen finder du alt fra lækkert hjemmebag og hjemmelavede frikadeller med skøn kartoffelsalat til højskolens chili con carne. I år er Uni & Michaels Fisk også at finde på pladsen, hvis du er i humør til en lækker fiskeanretning. Også Gårdbutikken Marielyst og Lolle Frugt står klar med årstidens lækre frugt og grønt. Og så er der selvfølgelig masser af kolde forfriskninger i de forskellige barer rundt omkring i parken.

Se programmet for onsdag

Se programmet for torsdag

Du kan læse mere om de optrædende artister, få svar på de mest gængse spørgsmål og købe din 1-dags eller 2-dages billet til festivalen LIGE HER