Forfatter Merete Pryds Helle var kulturens stemme

Omkring 400 gæster var med, da vi i sidste uge fejrede Grundlovens 175 års fødselsdag i højskolens park. Og så var der fint besøg: Statsminister Mette Frederiksen, miljøminister Magnus Heunicke og europaparlamentariker Christel Schaldemose havde lagt vejen forbi i dagens anledning. Solen skinnede, Dannebrog vajede, og der var kølig hvidvin i glassene. Politikerne talte bl.a. om demokratiet, sociale medier og havets tilstand.

Men kulturens stemme skal selvfølgelig også lyde, når vi nu er på en højskole. Og den stod forfatter Merete Pryds Helle for. Hun holdt en smuk tale om, hvordan vi i dag – som for 175 år siden – har brug for forandring, og at forandring både kræver mod og kærlighed. Læs hele talen her.

På vores Facebookside kan du se billeder fra dagen: