Musik af mulden – danske folkesange i nye arrangementer for kor

24/09/2020 kl. 19:30 - 20:30

DK75

Vokalensemblet Dekorum gør en dyd ud af at være en skabende del af det danske korliv ved at give plads til både traditioner og fornyelse. Ensemblet nærer stor kærlighed til vokalmusikkens rødder og historie og til den danske folkesangs- og folkevisetradition. Vokalensemblet Dekorum har derfor søsat et projekt, hvor de har bedt en bred vifte af komponister om at lave nye arrangementer af danske folkeviser. Det er projektets formål at lade noget nyt vokse frem af den musikalske muld, som tidligere generationer har lagt. Ensemblet arbejder således for at forene folke- og kormusik og dermed bidrage til at bevare og samtidig forny en vigtig del af dansk kulturarv. De bidragende komponister inkluderer bl.a de unge folkemusikere Clara Tesch og Emma Kragh-Elmøe, DR Pigekorets chefdirigent Phillip Faber, studerende ved DR Malko-dirigentskolen, Nikolaj Busk fra Dreamers Circus samt Vokalensemblet Dekorums musikalske leder Bo Asger Kristensen. Folkemusiker og komponist Emma Kragh-Elmøe binder gennem koncerten de nye arrangementer sammen af violin.

Koncertens varighed: ca. 60 minutter

Vokalensemblet Dekorum er en ambitiøs gruppe bestående af unge, erfarne korsangere. Med et erklæret mål om at være en skabende del af det danske musikliv arbejder koret for at bidrage med noget nyt og spændende ved hver eneste koncert. Om det skabende består i opførelser af overset eller glemt musik, nye arrangementer af det kendte og elskede eller helt ny musik komponeret specielt til gruppen, varierer. Men fælles for det hele er en anderledes måde at præsentere klassisk kormusik på. Som en del af målet om at præsentere klassisk kormusik på en ny måde synger Vokalensemblet Dekorum oftest uden dirigent – og uden noder. Emma Kragh-Elmøe (født 1996) er en af den danske folkemusikscenes unge stjernefrø. Hun har altid haft en stor kærlighed til klassisk musik og blev optaget på klassisk MGK i en alder af 14 år. Efter sin tid på Sankt Annæ Gymnasium begyndte hun at dykke ned i den nordiske folkemusik og startede duoen Elmøe & Hoffmann (vinder af Danish Music Awards Folk – Årets Nye Talent 2015 samt Katapult Talentkonkurrence 2018) sammen med guitaristen Villads Hoffmann. I dag studerer Emma svensk folkemusik på Skurups Folkhögskola i Skåne og er aktiv som komponist, arrangør og musiker i en række ensembler spredt ud over Norden.

Billetter til 75,- kr. (+ billetgebyr på 7,- kr.) sælges KUN on-line via KØB-knappen her: KØB BILLET

OBS:

Til publikum “udefra”. Skal du til foredrag eller koncert i højskolens koncerthus, skal du vide, at vi retter os efter de retningslinjer som caféer, barer mv. også gør – dvs. du skal bruge mundbind indendørs undtagen når du sidder ned. Når du køber forfriskninger og bevæger dig rundt før, under og efter et arrangement, skal du også tage det på. Tag dine indkøb med i salen og nyd dem der. Så husk at tage mundbind med, alternativ køb dem ved indgangen. Vi gør det for at passe på jer, vores kursister, vores kolleger og alle jer der gæster os!

24/09/2020
DK75