Hilmar Wulff – Lollands store arbejderforfatter

11/03/2019 kl. 19:30 - 21:00

DK50

Foredrag af Thorvald Berthelsen.

Foredraget vil handle om Hilmar Wulff og hans tid i Skovbyhuset under Engestofte gods, hvor han under krigen holdt til sammen med bl.a. Halfdan Rasmussen og Esther Nagel. Her færdiggør Wulff andet bind af triologien om Emil og skriver tekster til den illegale presse. Halfdan bliver født som børnebogsforfatter med Kejser Næsegrus og Kæmpesmeden. Begge deltager de i opbygningen af den illegale presse på Lolland Falster i samarbejde med Maribo- og Bandholmgrupperne under ledelse af brødrene Kjeld og Erik Nielsen.

I løbet af 1943 deltager Hilmar Wulff også i transporter og husning af eftersøgte modstandsfolk og er forbindelsesled mellem Monica Wichfelt og den lokale modstandsbevægelse, bl.a. i forbindelse med sabotørtræningen i Våbensted præstegård. Tiden efter flugten til Sverige bliver også berørt.

Arrangementet er støttet af:

11/03/2019
DK50