Cool Klassisk: Ensemble Storstrøm og A-elever

01/10/2020 kl. 19:30 - 21:30

DK75

Cool Klassisk

Smagsprøver på musik fra barok, wienerklassik, folkemusik, computerspil og meget mere!

Soloindslag og arrangementer for hele ensemblet – det bliver en fest!

”Alt har sin tid. Undtagen god musik!” Udtaler ensemblets kunstneriske rådgiver Toke Lund Christiansen – og fortsætter: ”Til dette festlige koncertprogram har gymnasieelever fra musiklinjen på Nykøbing F. Katedralskole valgt et funklende repertoire og selv lagt et spændende program med små musikalske perler.

Vi bliver ført rundt mellem toner fra barokken (Bach, Purcell, Händel, Rameau) til de store wienerklassikere (Haydn, Beethoven, Schubert); Paganini stemmer sin magiske violin, der blander sig med nordisk folketone (Grieg og Värmlandsvisan), Beatles-melodier og ind imellem glimter det fra de nostalgiske computerspil Super Mario og Pokemon.”

Ida Bruun Clausen, elevernes lære fortæller:

” Over de sidste tolv måneder har vi, Nykøbing Katedralskolens Musik A-elever, indgået i et samarbejde med Ensemble Storstrøms erfarne musikere, om at sammensætte, tilrettelægge og formidle vores fælles projekt “Cool klassisk!”.

I projektet har vi skulle stå for at finde numre, som eleverne selv kunne lide, og dermed følge kriterierne for at kunne indgå i repertoiret til projektet. Vi har undersøgt komponister, samt bidraget med komponister/værker eleverne selv kendte, og dermed har vi sammensat et program på halvanden time fyldt med forskellige aspekter af kammermusik, som dækker over alt fra Purcell og Rameau, til nutidens Pokemon og Mario.

Under ledelse af Ensemblet, har vi kunnet bevæge os næsten uhindret gennem musikhistoriens sidste 400 år, for at udvælge de numre, som nu udgør grundstenene i dette fælles projekt. På den baggrund er samarbejdet mellem Nykøbing Katedralskolens musikelever og Ensemble Storstrøm opstået, hvor de unge menneskers lidt “anderledes” musiksmag kommer til udtryk, og bliver gjort kammermusikalsk af Ensemblet.”

Philip, elev siger om sin udvælgelse af stykket af Paganini:

”Paganinis capricer generelt har jo

1. et blærerøvsmoment over det og
  2. er de fantastiske solo stykker, der har en masse følelser med, som kun gennem en violin kan fortælle en hel historie. Paganini er jo også en fed kunstner – så et repertoire uden ham ville være lidt kedeligt.”

Billetter til 75,- kr. + gebyr købes via køb-knappen herunder:

OBS:

Til publikum “udefra”. Skal du til foredrag eller koncert i højskolens koncerthus, skal du vide, at vi retter os efter de retningslinjer som caféer, barer mv. også gør – dvs. du skal bruge mundbind indendørs undtagen når du sidder ned. Når du køber forfriskninger og bevæger dig rundt før, under og efter et arrangement, skal du også tage det på. Tag dine indkøb med i salen og nyd dem der. Så husk at tage mundbind med, alternativ køb dem ved indgangen. Vi gør det for at passe på jer, vores kursister, vores kolleger og alle jer der gæster os!

01/10/2020
DK75