Foredrag: Rusland efter Sovjetunionens sammenbrud

24/09/2019 kl. 19:30 - 21:30

DK80

Foredrag v/ lektor, Erik Kulavig
Supermagten Sovjetunionens sammenbrud og kommunismens endeligt blev ikke efterfulgt af den store fest, man kunne havde forventet, nu da ondskabets imperium var som sunket i havet. Selv ikke efter de epokegørende aftaler mellem Gorbatjov og den amerikanske præsident Reagan var man sikre på, at man kunne stole på Rusland. Der skulle da også et mislykket kupforsøg til, før det endelige brud med den gamle samfundsorden, kommunismen, blev indledt med Boris Jeltsin i spidsen i 1991.

I modsætning til de østeuropæiske stater, der siden Den Anden Verdenskrig mere eller mindre direkte havde været underlagt Moskva, kom Rusland aldrig med i hverken NATO eller EU, men måtte klare sig ved egen hjælp.I Rusland begyndte der langsomt men sikkert at brede sig en stemning af,at Vesten i virkeligheden kun var interesseret i et svagt Rusland, og at den vestlige model i virkelighed en ikke passede til russisk tradition og kultur.Da Boris Jeltsin ved årtusindskiftet overlod tøjlerne til ministerpræsidenten, Vladimir Putin, lagde denne ud med, at han ville styrke statsmagten og dermed statenskontrol over udviklingen, men han lagde ikke op til, at kursen mod den europæiske samfunds-model skulle opgiveseller ændres radikalt. Ikke desto mindre er det netop den opfattelse,som de fleste indflydelsesrige politikere i Vesten sidder tilbage med.

Forelæsningen vil belyse årsagerne til Sovjetunionens sammenbrud, og den udvikling der siden da har fundet sted i Rusland og i forholdet til Vesten.

Arrangeret i samarbejde med Sydfalster Folkeuniversitet.

Entréen inkluderer kaffe/te/kage i pausen

24/09/2019
DK80