Folkekøkken og foredrag: Birgithe Kosovic om Erik Scavenius

06/05/2019 kl. 18:30 - 21:30

DK100 – DK175

VINDEREN AF POLITIKENS LITTERATURPRIS GÆSTER HØJSKOLEN

Få statsledere har haft så klar og så vanskelig en opgave: At styre sin nation sikkert gennem en verdenskrig. Få er lykkedes med det så godt som han. Få har været så forhadt.

Det er Danmarks statsminister under den tyske besættelse, Erik Scavenius det handler om.

Forrådte Scavenius Danmark som leder af regeringen under besættelsen? Hvilke perspektiver skal vi se ham i for at nå bag billederne af syndebukken og den skyldfrie embedsmand? Hvem var han som menneske? Og hvilken lære kan vi tage med os fra ham i dag – ikke kun som demokratiske medborgere, men også i vores private liv? Det handler om håndtering af fjendskab, svigt og skam.

Mød manden gennem Birgithe Kosovic, forfatter til ‘Den inderste fare’, et politisk-personligt portræt af Scavenius. Her møder vi ham også som menneske i en udmarvende ægteskabsstrid, da hans ja til at lede samarbejdet med tyskerne vækker gamle konflikter med hans kone til live. Krigens spørgsmål bliver således også hans egne: Hvor meget af sin frihed skal man opgive for freden? Og hvor meget af sin fred skal man ofre for friheden?

Foredraget bevæger sig fra det litterære portræt af Scavenius som menneske og regeringsleder til en diskussion af historiens dom over ham og peger frem mod de aktuelle politiske spørgsmål: Hvordan bevarer man sin integritet som liberal demokrat, hvis parallelsamfund, terror og frygt for terror breder sig?

Arr. i samarbejde med LOF Guldborgsund.

Birgithe Kosovic (f. 1972) fik sit gennembrud med romanen ’Det dobbelte land’, som vandt Weekendavisens Litteraturpris 2010, DR’s Romanpris 2011 og Danske Banks Litteraturpris 2011. Hun modtog i 2012 Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat. ’Den inderste fare’ er hendes fjerde roman.

Folkekøkken og Foredrag kl. 18.30: 175,- kr.

Foredraget kl. 19:30: 100,- kr.

06/05/2019
DK100 – DK175