Folkekøkken og Foredrag: Anne Sophia Hermansen

18/03/2019 kl. 18:30 - 21:30

DK100 – DK175

Dannelse – fra Bildung til Familien på Bryggen.

Anne Sophia Hermansen har med sans for det danske sprogs mange nuancer og finesser over de sidste 10 år skabt sig en position som en af det borgerlige Danmarks mest spændende og provokerende debattører. I dag er hun kulturredaktør på Berlingske og nikker her jævnligt verbale skaller til både højre og venstre.

I sit foredrag på højskolen tager hun fat i det forkætrede begreb dannelse.

Det er et ord, der minder mange om pligt og Emma Gad. Om at spise med sølvbestik, kunne læse latin, ride en hest og sige De. Kun et fåtal af de mange debatter, vi har i Danmark handler om dannelse – i stedet diskuterer vi burkaer, Trump, køn og kødfri dage. Men det er vigtigt at forholde sig til dannelse, eftersom menneske ikke bare er noget, man er, men noget man hele tiden er undervejs med at blive.

Ifølge begrebets rødder i den tyske Bildung-tradition handler dannelse om at kunne noget og blive mere end bare sig selv, dvs. at stræbe efter det almenmenneskelige.

Men i dag handler dannelse mere om at skille sig ud og være nogen og ikke så meget af at kunne noget. Det forklarer måske dyrkelsen af realitystjerner og youtubestjerner. Hvis man åbner for programmet 4-Stjerners Middag i Sverige, ser man en professor, der har en interessant samtale med en forfatter, en direktør og en operasanger. I Danmark ser vi to realitystjerner, en stripper og en politiker, der er mest kendt fra Vild med dans.

Det traditionelle og moderne dannelsesbegreb kan imidlertid godt tænkes sammen, og måske står vi ikke på afgrundens rand. Helt. Mener altså Anne Sophia Hermansen.

Arrangeret i samarbejde med LOF Guldborgssund.

Pris: Folkekøkken og Foredrag kl. 18.30: 175,- (der er et begrænset antal billetter til spisning).

Pris: Foredrag kl. 19.30: 100,-

Køb billet via KØB-knappen herunder eller på højskolens kontor på 1. sal.

18/03/2019
DK100 – DK175