Folkekøkken og foredrag: Anne Marie Christensen: Landsforrædernes børn

10/02/2020 kl. 18:30 - 21:30

DK100 – DK175

Anne-Marie Christensens foredrag “Landsforrædernes børn” beskriver et sort kapitel fra besættelsestiden og retsopgøret, som hverken historieforskningen eller vi som nation taler om, nemlig de alvorlige og langstrakte konsekvenser, som retsopgøret med landsforræderne fik for deres børn.

Da den tyske besættelse af Danmark var forbi i maj 1945, begyndte retsopgøret med de danskere, der havde samarbejdet med tyskerne eller kæmpet på tysk side under krigen. 13.521 blev dømt og således udset til at bære den skam, det var for Danmark at blive besat og frem til 1943 som nation at have samarbejdet med tyskerne. Den skam har deres børn arvet.

Mens retsopgøret for nationen blev afslutningen på besættelsestiden, blev det startskuddet for de 27.000-40.000 landsforræderes børn til et liv i fortielse og fortrængning og med fordømmelse og repressalier på grund af deres fædres og mødres gerninger under krigen – og nationens fordømmelse af dem. Et af foredragets hovedpointer er derfor at vi som nation mangler at forsone os med landsforrædernes børn.

Foredraget “Landsforrædernes børn” er et rørende og tankevækkende foredrag, der fortæller om de generelle vilkår for landsforrædernes børn og samtidig berører forfatterens egen familiehistorie med en bedstefar, der kæmpede på tysk side under krigen i bl.a. SS Division Wiking og i Schalburgkorpset.

Foredraget tager udgangspunkt i Anne-Marie Christensens bog af samme navn, der udkom på befrielsesdagen 4. maj 2018.

Arrangeret i samarbejde med LOF Guldborgsund.

Folkekøkken og Foredrag kl. 18.30: 175,- kr. (kun forsalg)

Foredrag kl. 19.30: 100,- kr.

Billetter kan købes via KØB-knappen herunder eller på højskolens kontor.

10/02/2020
DK100 – DK175