Folkekøkken & Foredrag: Filminstruktør Anne-Grethe Bjarup Riis

29/08/2022 kl. 18:00 - 21:30

DK150 – DK250
Portræt af Anne-Grethe Bjarup Riis

Kom bag om filmen “Hvidstengruppen II – De efterladte”, når filminstruktør Anne-Grethe Bjarup Riis fortæller om det omfattende arbejde med krigsdramaet, som er et grufuldt kapitel i danmarkshistorien. Et kapitel, som aldrig før er blevet fortalt og filmatiseret fra den vinkel. Filmen er opfølgeren til hendes debutfilm, publikumssuccessen “Hvidstengruppen” fra 2012.

Viser filmklip og billeder undervejs

Til foredraget viser Anne-Grethe Bjarup Riis filmklip og billeder, og fortæller om det enorme researcharbejde, som ligger til grund for filmatiseringen om Hvidstengruppen. Om de historiske karakterer og det enorme cast af skuespillere, der tæller 120 skuespillere fra både Danmark, Tyskland, Frankrig, Letland, Norge og Rusland. Undervejs giver hun os et indblik i, hvordan man forvandler et manuskript til en levende fortælling og hvordan hun arbejder med skuespillerne, psykologien og dramaturgien.

Udfordringer ved at genskabe et historisk univers

Anne-Grethe Bjarup Riis fortæller desuden om udfordringerne ved at genskabe et historisk korrekt univers; De hvide busser, bombeflyene, kvindefængslerne og guillotinen samt makeup’en og kostumerne lige fra fangedragter og uniformer til hundedækkener med SS-logo. I løbet af aftenen gennemgår hun også de forskellige locations og fortæller om optagelserne i Letland. Hun tager os endda med på en filmet rundvisning fra de to store filmstudier, hvor kulisserne og dekorationerne er bygget. Her er de tyske fængselsceller og kontorer genskabt – også køkkenet på Hvidsten Kro er genopført og står præcis som det så ud i 1944, hvor Hvidstengruppen II udspiller sig.

Et helt igennem utroligt spændende foredrag af Anne-Grethe Bjarup Riis, der tager os med bagom filmen og giver os et indblik i, hvordan hun arbejder som filminstruktør.

Inden foredraget byder Restaurant Sømærket på Torvet i Marielyst på folkekøkken.

Billetter

Folkekøkken & Foredrag kl. 18.00 på Sømærket og kl. 19.30 på højskolen: 250 kr. (+ gebyr) | Deadline for billetkøb er på dagen kl. 12.00.
Foredrag kl. 19.30 på højskolen: 150 kr. (+ gebyr).

Menuen på Sømærket til Folkekøkkenet står på langtidsbraiseret oksebryst med peberrodssauce, ærtesalat og bøtøkartofler.

Køb din billet HER

29/08/2022