Folkekøkken & Foredrag: Mich Vraa

23. september kl. 19:30 - 21:30

DK160 – DK320
Portræt af Mich Vraa

Forfatter Mich Vraa tager os med bag romanen Under en anden himmel om den unge Ritou –  bedre kendt som prins Henrik

I sommeren 2017, som skulle vise sig at blive prins Henriks sidste, opholdt han sig i cirka fjorten dage alene på sit slot Chateau Cayx i nærheden af Cahors i Sydfrankrig. 3. august mundede opholdet ud i en meddelelse fra hoffet om at prinsen ikke ville stedes til hvile ved siden af sin hustru i Roskilde domkirke. Meddelelsen vakte furore i kongehuset og befolkningen.

En voksende sympati for prinsgemalen

Ingen ved rigtig hvad Danmarks franske prins foretog sig i løbet af de uger han tilbragte på sit sydfranske slot. I efteråret 2021 satte forfatteren Mich Vraa sig for at skrive en roman om hvad der kunne være foregået. Det blev et arbejde som afstedkom en voksende sympati hos forfatteren for en mand hvis skæbne var virkelig usædvanlig. Faktisk præcis så usædvanlig som den var blevet forudsagt af en kinesisk shaman i et havneskur i Hongkong i 1957: ”Du skal forsvinde fra verden, men uden at dø, og du skal genfødes et andet sted og dø under en anden himmel.”

Hvem var Henri før han blev Henrik? Den mand som alle danskere over 10 år har en mening om og sikkert føler at de kendte, var en ganske anden før han mødte sin skæbne i London som 30-årig. Her fik han i 1965 ved et tilfælde en prinsesse, Danmarks tronfølger Margrethe, til bords.

Folkekøkkenet afspejler bogen

Hør Mich Vraa fortælle om bogen, når han i en talk med forstander Jesper Lorentz Bertelsen tager os med bag romanen og arbejdet med den. Før vi når til selve samtalen, går vi til bogen på anden vis. Bogen er nemlig fyldt med opskrifter på den mad, de to hovedpersoner i romanen spiser gennem historien, og derfra henter vi inspiration til den mad, vi skal spise til folkekøkkenet. Vores køkkenchef har således udvalgt en menu fra bogen bestående af løgsuppe til forret og kylling med tabouleh, som er en lækker bulgursalat, og hjemmebagt brød til hovedret.

Spisningen til Folkekøkken & Foredrag foregår på Højskolen Marielyst kl. 18.00 og foredraget kl. 19.30.

Foredraget er arrangeret i samarbejde med LOF Lolland Falster.

Kort om bogen

Mich Vraas roman Under en anden himmel er beretningen om drengen der kom til Fransk Indokina – det nuværende Nordvietnam – som spæd og tilbragte sine første fem år Hanoi og som ung levede en yderst omtumlet tilværelse med studier i Paris og Hongkong, rejser i Østen, krigstjeneste i Algeriet og endelig en lovende karriere inden for diplomatiet. I romanen fortæller Ritou (prins Henrik) sin farverige historie til den engelske, unge kok Emma Kirby, som har reddet ham ned fra et bjerg i Sydfrankrig, og efterhånden opstår der et umage venskab mellem de to, der begge har rødder til Danmark. Selvom bogen ikke nævner prins Henrik ved navn, er der alligevel bred enighed om at dronning Margrethes afdøde mand gennem bogen får den hæder og ære han har fortjent.

Billetter

Billetter til både spisning og foredrag koster 320 kr. (+ gebyr). Deadline for billetkøb med spisning er kl. 12.00 på dagen. Vær opmærksom på, at spisningen foregår i bedste folkekøkkenstil, hvor man sidder til bords med andre.

Billetter til foredraget koster 160 kr. (+ gebyr). Er der resterende billetter, sælges de ved indgangen til Koncerthuset fra kl. 19.00.

OBS. Arrangementet erstatter foredraget med Poul Madsen. Har du allerede købt billet og vil du gerne med til arrangementet med Mich Vraa, gælder din billet fortsat og du skal derfor ikke foretage dig noget. Du har også mulighed for at refundere din billet. Vi har 10. september sendt en mail til alle billetholdere om, hvordan du i så fald skal forholde dig.

23. september
DK160 – DK320