Der var lange køer foran indgangen til Højskolen Marielyst, da højskolen i sidste uge åbnede porten til Danmarks første seniorfestival.

Mere end 3000 seniorer fra hele landet havde fundet vej til Marielyst for at deltage i Seniorfestivalen 2019. Flest kom fra Falster, Lolland og Sydsjælland, men op mod 1000 af deltagerne kom langvejsfra. ”Jeg mødte masser af deltagere, som havde taget turen fra Jylland for at deltage i festivalen. Jeg sludrede fx med et ægtepar fra Frederikshavn, som tilfældigt havde læst om festivalen og fundet, at den var en glimrende anledning til for første gang i deres liv at aflægge Falster et besøg”, fortæller højskolens forstander, Christian Schou.

De mange festivaldeltagere kunne hen over festivalens to dage vælge mellem 50 begivenheder fra festivalens tre scener. Plus et væld af aktiviteter, som krævede aktiv medvirken fra publikum som seniordans, jitterbug og smart training. Det hele foregik i højskolens park, der var omdannet til festivalplads, og i højskolens koncerthus. ”Heldigvis havde vi valgt at lægge festivalen på årets to bedste sommerdage. Det hjalp til at stemningen lige fra åbningen onsdag kl. 10 til vi sluttede torsdag kl. 22 var i top”, siger Christian Schou.

Festivalen åbnede fra sin store scene med en solokoncert med 73-årige Billy Cross og sluttede torsdag aften med swingende jazz fra Tribute to Papu Bue med Flemming Krøll som sanger. I mellem de to var der koncerter med navne som blandt andre Niels Skousen, Anne Dorte Michelsen, Dario Campeotto, Stig Rossen og højskolens eget orkester, Maries Mænd.

Men festivalen bød på meget andet end musik: Halvdelen af de mange arrangementer havde form af foredrag, debatter og talks om emner som erotik i den tredje alder, at flytte til Spaniens sol eller hvordan man får pengene til at række længere som pensionist.

Festivalen bød også på en lang række livshistorier fra seniorer som fx forfatteren Gretelise Holm, over EU-politikeren Jens-Peter Bonde til Banko-Carl. ”Vi har med sammensætningen af programmet forsøgt at give et koncentrat af, hvad man bl.a. kan opleve som senior på vores højskole hen over et år, og jeg er overbevist om, at det netop er blandingen af, at man både kunne få store musikoplevelser, spændende personlige historier og ny viden og inspiration til sit liv, der har været nøglen til at trække det store publikum”, siger Christian Schou.

Festivalen var arrangeret af højskolen i samarbejde med de to foreninger, Danske Seniorer og Faglige Seniorer. Nu skal regnskabet gøres op, og hvis ikke festivalen har slået et stort hul i højskolens kasse, er stemningen både på højskolen og hos medarrangørerne, at der igen næste år bliver kaldt til Seniorfestival på højskolen. Det bliver afgjort af højskolens bestyrelse på et møde den 28. august.