På denne side kan du følge med i opdateringer om højskolens aktiviteter og kommunikation om ændringer. Vi har lavet links til de ofte stillede spørgsmål vi modtager.

Højskolens kontor og telefon er kun sporadisk bemandet, da alle højskolens medarbejdere er hjemsendt og derfor varetager vi kun de mest nødvendige opgaver på kontoret.

Aflyser vi et kursus får du din kursusbetaling tilbage og vi kontakter dig. Melder du selv afbud, gælder vores almindelige betingelser. Se HER

Opdateret arrangementskalender er HER

Opdateret kursusoversigt er HER

Opdateret information:

20. maj

VI ÅBNER HØJSKOLENS KURSUSAKTIVITETER D. 5. JULI: Vi har skrevet ud til alle jer, der er tilmeldt kurser i juli og august måned, at vi glæder os til at se jer på højskolen. I skal regne med lidt ændrede “spilleregler”, når højskolen åbner. Det kan ex. være at vi ikke åbne fællestoiletterne på højskolen, men I kun kan benytte jeres eget på værelserne. Vi vil også ændre måden vi serverer mad og forfriskninger på, så det ikke bliver højskolens traditionelle og store buffeter.

I vil modtage kususprogrammet ca. 14 dage før I ankommer og her vil der stå lidt de ændrede “spilleregler”.

18. maj

KURSUS 12 OG 13 MÅ DESVÆRRE AFLYSES: Alle tilmeldte bliver kontaktet i uge 21.

11. maj

KURSER LIGE EFTER D. 13. JUNI: Vi regner med at vi omkring d. 19. maj kan melde ud om kurser lige efter d. 13. juni kan afvikles. Så vi kontakter alle jer der er tilmeldt ex. hold 12 og 13 omkring d. 19. maj.

8. maj

HØJSKOLERNE ER MED I GENÅBNINGENS 3. FASE: Men om det gælder for seniorhøjskoler som os med udelukkende korte kurser ved vi endnu ikke – det vil de anbefalinger og retningslinjer vise, som vi modtager og skal arbejde med i de kommende uger. Status i dag er, at vi tidligst åbner medio juni og alle kurser frem til der, desværre er aflyst. Vi tager kontakt til jer der er tilmeldt kursus 10 og 11 i den kommende uge.

6. maj

KURSUS 9 ER AFLYST: Vi må desværre aflyse kursus 9, der begynder på søndag d. 10. maj og slutter lørdag d. 23. maj. Vi er i gang med at kontakte alle jer, der er tilmeldt. Vi tilbagebetaler din kursusbetaling, men du kan også vælge at lade din betaling stå i vores system og som du kan bruge til et kursus senere i år eller næste år.

24. april

KURSERNE LIGE EFTER D. 10. MAJ: Vi får lige nu mange henvendelser om kurserne efter d. 10. maj bliver afviklet eller aflyses ex. kursus 9, 10 og 11. Vi kan desværre først melde ud meget tæt på d. 10. maj jf. statsministerens udmelding i går om, at der kommer en plan for genåbningens 2. fase om 2 uger dvs. i dagene lige op til d. 10. maj. Aflyser vi kurser får du din kursusbetaling tilbage og vi kontakter dig. Melder du selv afbud gælder vores alm. betingelser – se dem i henvisningen øverst på denne side.

14. april

KONCERT MED NYKØBING FALSTER KORET D. 20 MAJ ER AFLYST: Koret har netop aflyst deres koncert på højskolen d. 20. maj, da de ikke har haft mulighed for at øve og aflyst alle deres aktiviteter i foråret/forsommeren. Vi arbejder på at få en koncertdato i kalenderen til november.

8. april

SENIORFESTIVALEN 2020 ER AFLYST: Det er med stor beklagelse, at vi må aflyse årets store seniorfestival på Højskolen Marielyst. Har du købt billetter til festivalen refunderer vi automatisk dine billetter via billetsystemet i ugerne efter påske, så pengene vil gå ind på din konto og du skal ikke gøre noget selv. Vi vender stærkt tilbage med Seniorfestivalen i 2021, så sæt kryds i kalenderen onsdag og torsdag i uge 30. Læs mere om festivalen og refundering af billetter HER

6. april

VI ÅBNER HØJSKOLEN TIDLIGST D. 10. MAJ: Statsministeren og myndighederne opretholder her mandag aften 6. april, at mere end 10 personer ikke må samles, så vi må desværre aflyse hold 6, 7 og 8 samt alle vores åbne publikums-arrangementer i koncerthuset. Er du tilmeldt et eller flere af disse hold kontakter vi dig hurtigst muligt, og senere får du din kursusbetaling tilbage. Tilbagebetaling vedr. koncerter/foredrag sker også automatisk via vores billetsystem (hvis du købte dem der), hvis du har købt billetter på højskolens kontor, så send en mail på kontor@hsmarielyst.dk vedr. tilbagebetaling.

6. april

HVORNÅR ÅBNER HØJSKOLEN MARIELYST IGEN?: Det er det helt store spørgsmål, for vi ved det ikke. Vi afventer ligesom resten af det danske samfund på genoplukningsplanen fra Folketinget og de sundhedsmæssige anbefalinger fra sundhedsmyndighederne.

5. april

FLERE HJÆLPEPAKKER TIL HØJSKOLERNE: Endnu en politisk aftale på Christiansborg er på plads om specifik støtte til højskolerne ved siden af de ordinære hjælpepakker, som Folketinget har vedtaget. Kulturministerens udmelding om delvis kompensation af manglende elevbetalinger pga. afbud og aflysninger er en stor lettelse.

27. marts

VI LUKKER YDERLIGERE NED: Fra mandag d. 30. marts og frem til d. 13. april (2. påskedag), kan du IKKE regne med at vi kan svare på telefonopkald, mails eller fakturere din tilmelding eller dit afbud med det samme. Vi har sendt endnu flere medarbejdere hjem og så holder vi som planlagt påskepause i uge 15 og 16. Har du et helt akut problem (og som ikke kan vente) kan du ringe til højskolens vagttelefon på 93 93 00 42.

Bliver vi nødsaget til at aflyse kurser i april (hold 6 med start 19/4 og hold 7 med start 26/4) og kurser i maj pga. myndighedshedernes udmeldinger, vil du få direkte besked fra os på mail eller telefon – og vi refunderer din kursusbetaling, så hurtigt som det er os muligt. Melder du selv afbud gælder vores almindelige betingelser, læs HER.

23. marts

NYHEDSBREV TIL HØJSKOLENS VENNER: Vi har vi sendt nyhedsbrev ud til medlemmerne af skolekredsen og til alle, der har meldt sig til vores nyhedsbrev her på hjemmesiden. Du kan læse nyhedsbrevet ved at klikke HER

23. marts

SENIORFESTIVALEN D. 22. OG 23. JULI: Vi håber at Corona-krisen er drevet over, når vi for 2. gang afholder stor Seniorfestival i højskolens park og koncerthus. Vi er i gang med planlægningen af festivalprogrammet og i gang med myndigheds-ansøgninger. Bliver vi nødt til at aflyse Seniorfestivalen refunderer vi dit billetkøb, det sker automatisk via billetsystemet. Hvornår den beslutning evt. bliver truffet ved vi ikke endnu, et gæt er et godt stykke ind i maj måned.

18. marts

HØJSKOLENS KONTOR: Bemandingen er skruet ned i disse uger i marts. Vi besvarer mails sendt til kontor@hsmarielyst.dk så hurtigt som muligt. Telefonen er planmæssigt lukket onsdage, de øvrige hverdage besvarer vi telefonopkald i videst mulige omfang. Har du et meget presserende spørgsmål eller problem kan du altid få fat i højskolens vagttelefon (den mulighed får du, når du ringer til højskolens kontor på 54 13 63 61).

13. marts

KURSER: Hold 5 som skulle afvikles d. 23/3 til d. 4/4 må vi desværre aflyse – alle tilmeldte er kontaktet. Men her kan du se vores kursusoversigt for resten af 2020 – vi opdaterer den løbende for eventuelle ændringer. Se den her KURSER

13. marts

ARRANGEMENTER I KONCERTHUSET: Alle arrangementer er aflyst til og med uge 16. Se vores opdaterede oversigt her ARRANGEMENTER

13. marts

PÅSKEPAUSE: Vi holder planmæssigt påskepause i uge 15 og 16.

13. marts

AFBUD/AFLYSNING: Melder du afbud til et kursus eller aflyser vi et kursus, gælder vores almindelige betingelser. Se HER

Udsendt fredag d. 13/3 2020:

Hvad der i går morges føltes som det rigtige at gøre, er det ikke i dag.

I går besluttede vi at vente en uge med at lukke højskolen ned og dermed afslutte vores igangværende kursus planmæssigt. Det var vi alle enige om – skolens ledelse, bestyrelse, ansatte og ikke mindst kursisterne.

Men hvad der i går kun var en henstilling fra myndighederne om hurtig nedlukning, blev sidst på aftenen torsdag til egentlig lov, da Folketinget over stok og sten vedtog særlovgivning til at håndtere corona-smitten i Danmark. Hvis vi fortsætter skoledriften, begår vi dermed lovbrud.

Derfor fortalte vi ved dagens morgensamling, at vi er nødsaget til at lukke skolen ned i dag.

Meddelelsen med modtaget med resignation: Alle ville gerne være blevet, men kan også godt forstå nødvendigheden af nedlukning.

Efter morgensamling mødtes kursisterne på de forskellige fag, som de har på dette kursus: Kor, sprogfinurligheder, pileflet og nordisk mytologi og afrundede de forløb, som de hver især var i gang med.

Og her kl. 12:30 samles vi alle til en sidste middag i spisesalen, før kursisterne tager afsked og rejser hjem efter middagen.

Formiddagen har vi brugt på at arrangere hjemtransport for alle, som ikke er i egen bil. Flextrafik er bestilt til de 5 kursister, der er visiteret til flex-transport og resten tager med skolens bus (som køres af De Grønne Busser) kl. 14 fra højskolen til Køge Nord, Høje Taastrup og Sjælør stationer, hvor langt de fleste har private aftaler om at blive hentet. Vi føler os således betrygget i, at alle kommer sikkert hjem.

Hovedparten af skolens personale bliver nu også sendt hjem og de næste uger skal vi bruge til håndtere de økonomiske udfordringer, som den pludselig nedlukning giver højskolen.

Christian Schou, forstander