Sådan er undervisningen bygget op og struktureret. Du skal have mindst 21 timers undervisning om ugen

Undervisningen varetages af meget kompetente lærerkræfter. Blandt de fastansatte har vi bl.a. en musik- og kunstlærer, en magister i litteratur, en biolog, en arkitekt, en journalist med speciale i politik og en civilingeniør.

Udover de faste lærerkræfter vil du også møde dygtige time- og gæstelærere, som enten er her gennemgående på et helt kursus eller har enkeltstående foredrag.

Højskolens særkende er, at der næsten på alle kurser er flere valgfag om formiddagen. Hos os er det derfor muligt at tage på højskole med ægtefællen eller en god ven eller veninde, selvom I har vidt forskellige interesser.

Formiddagsundervisningen kl. 10 – 12 er forbeholdt obligatorisk temaundervisning. Har holdet valgfag, vælger man et fag, som man følger på hele kurset. Vi har dog også kurser, hvor der er et tema for alle, f.eks. “Højskole classic”, “Sydhavsøernes industrihistorie”, “Sommerhøjskole”, “Jul”, “Nytår” og “Strejftog på Sydhavsøerne”.

Om eftermiddagen fortsætter undervisningen de fleste dage i tidsrummet 14.15 til 15.00, på andre dage er der et foredrag for alle eller anden aktivitet ex. udendørs. På de fleste 2 ugers kurser er højskolens kreative værksted også åbent efter eftermiddagskaffen.

Hver morgen på hverdage tilbyder vi motion en halv time for de morgenfriske, og vi arrangerer også forskellige former for fælles gåture i omegnen. I sommermånederne gå vi med til stranden, hvis du vil have en morgendukkert.

Undervisningsformen er for en stor del foredrag og i flere fag er der inddragelse, hvor du skal byde ind og deltage aktivt. Man bliver ikke hørt i lektien og der kan sagtens være debat. På nogle fag skal du bidrage og medbringe egne oplevelser, yndlingsmusiknumre og lignende, som I vender sammen i undervisningen.

Undervisningen foregår dels i undervisningslokalerne, hvor vi har teleslynge og alt i AV-udstyr, og dels rundt i huset, f.eks. om kunst. Vi er også udendørs, i parken om fugle og kunst, ved stranden, på diget, i skoven om naturen, flora og fauna. I de kreative fag foregår undervisningen i værkstederne og udendørs.

Det er fortrinsvis skolens egne lærere, der underviser, men vi får også besøg af mange gæstelærere, der er fagfolk indenfor forskellige temaer og emner.
De lærere, der ikke er nævnt som valgfags- eller værkstedslærere, vil ofte have enkeltstående foredrag på holdet.

Læs her om de forskellige lærere og deres fag.

Og HER finder du alle vores kurser.

Jan Borre, skolens it-lærer (i midten) i færd med at løse et smartphone problem for et par kursister

Hvert kursus har et gennemgående tema, som kan afspejle sig i et eller flere af valgfagene, men ellers bliver det belyst i foredrag og øvrige arrangementer. Temaet ”fylder” fra 8 helt op til 15 lektioner pr. uge. F.eks. filmhold, seniordans og bridge.

På stort set alle kurser er der om formiddagen 2 – 4 valgfag , som man skal vælge ét af og følge i 8-10 lektioner pr. uge.

Ud over kursets tema og valgfagene er der altid flere muligheder for at lytte til enkeltstående foredrag og mange forskellige emner indenfor lokalhistorie, kulturhistorie, litteratur, samfundsfag, historie, kunst, natur, politik, mytologi, musik, film og/eller dagsaktuelle emner. Det vil være forskelligt fra kursus til kursus, hvilke emner der bliver taget.

Som kursist sammensætter man selv sit program ud fra de mange valgmuligheder, der er. Der er undervisningstilbud i 40 – 45 lektioner om ugen, flere er sideløbende, så der er meget at vælge imellem. Man skal deltage i minimum 28 lektioner pr. uge, svarende til 21 timers undervisning pr. uge.

Værkstedet er åben stort set alle eftermiddage på 2 ugers kurserne (mandag, tirsdag, torsdag, fredag). Derudover kan værkstedsfag være et valgfag om formiddagen.

Bøtøvej 2

4873 Væggerløse