2 uger med plads til kunstneriske udfoldelser i 2024 - ansøgningsfrist 1. oktober 2023

Masser af muligheder for kreativitet i værkstedet

Perfekte rammer til musikken og scenekunsten i Koncerthuset

Er du professionel kunstner? Prøv et 2 ugers refugiumophold på højskolen

OBS – OBS – OBS   Vi har nu lukket for ansøgninger til ophold i 2024. Vi modtog 27 ansøgninger fra en bred vifte af udøvende kunstnere!

Er du forfatter, musiker, maler, performancekunstner, danser, illustrator eller anden slags professionel kunstner? Og har du mod på at prøve et anderledes ophold i forhold til dit virke? Så er et gratis refugiumophold på højskolen i 2024 måske lige noget for dig! I udvælgelsen af professionelle kunstnere lægger vi vægt på at diffentiere refugiegæsterne i så bred en vifte som muligt hen over året.

2 uger på højskole

Vi har en drøm om at omdanne 1. sal på højskolen til et refugium for professionelle, udøvende kunstnere. Vi er i gang med de indledende øvelser af projektet og har sammen med arkitektfirmaet Friis Andersen Arkitekter udarbejdet et prospect. Inden vi for alvor kaster os ud i den kæmpe proces, et sådant projekt er, vil vi gerne drage os nogle erfaringer – bl.a. med i første omgang at tilbyde korte refugiumophold af 2 ugers varighed til relevante kulturaktører i 2023 og 2024.

Når projekt “Genstart af Marielyst som kunstnerkoloni” bliver en realitet, vil vi tilbyde længere ophold i egen bolig med atelier på skolens 1. sal.

Tegning af visionen for projekt "Genstart af Marielyst som kunstnerkoloni"
Arkitekttegningen er udarbejdet af Friis Andersen Arkitekter og illustrerer et bud på visionen projekt “Genstart af Marielyst som kunstnerkoloni” med de fine, røde kunstnerboliger.

Det får du som indlogeret kulturaktør

Har du mod på at prøve kræfter med et refugiumophold, kan du se frem til 2 uger med:

• Eget værelse med toilet og bad (du bor side om side med kursisterne)
  • Forplejning fra morgen til aften (ekskl. drikkevarer) – du bestemmer selv, om du vil spise på værelset eller i spisestuen
  • Adgang til højskolens faciliteter som tæller værksted, mødelokale, vaskerum, bibliotek og øvrige fællesarealer samt højskolens koncerthus (med Steinway flygel), når salen ikke er i brug
  • Gratis parkering og WIFI
  • Fri adgang til alle aktiviteter i højskoleprogrammet i den pågældende periode

underviser og kursister på stranden
Højskolen ligger blot 300 meter fra Østersøen og den flere kilometer lange lækre badestrand – et oplagt sted til at finde inspiration, ro og måske motiver.

Søndagssalon – deltagelse som salongæst

Som indlogeret kunstner på et af vores refugiumophold forventer vi, at du deltager som salongæst i vores nye tiltag Søndagssalon. Som det fremgår af navnet finder arrangementet sted om søndagen kl. 14.00 til ca. 16.00. Her fortæller du (på dansk) om dig selv, din passion og dit virke. Afslutningsvist er der spørgerunde for kursisterne og udefrakommende deltagere.

Kursister i gårdhaven en sommeraften
Gårdhaven er et yndet sted at nyde solens stråler og bliver flittigt brugt af kursisterne fra forår til efterår.

Ophold i 2024

Du kan ansøge om ophold på følgende højskolehold i 2024:

• Hold 4 (3. marts til 16. marts – Søndagssalon d. 10. marts)
  • Hold 8 (28. april til 11. maj – Søndagssalon d. 5. maj)
  • Hold 21 (1. september til 14. september -Søndagssalon d. 8. september)
  • Hold 24 (29. september til 12. oktober – Søndagssalon d. 6. oktober)
  • Hold 27 (27. oktober til 9. november – Søndagssalon d. 3. november)
  • Hold 29 (17. november til 30.november – Søndagssalon d. 24. november)

Sådan søger du om en plads

Lyder et refugiumophold som noget for dig, så send en ansøgning til kontor@hsmarielyst.dk med ønske om, hvornår du gerne vil af sted (noter gerne, hvis du har mulighed for at deltage i flere forskellige perioder). Mærk ansøgningen Refugiumophold. Oplys gerne om du fx er vegetar.

Ansøgningsfristen er 1. oktober 2023. Der kun én plads på hver af de nævnte hold.

Du kan læse mere om projekt Genstart Marielyst som kunstnerkoloni HER

Collage med billeder af højskolens kunst
Højskolen har en imponerende kunstsamling – både udenfor og indenfor – og skolen har sågar udgivet en bog med titlen “Kunsten på Højskolen Marielyst”. Her er et lille udvalg af skolens mange værker, der tæller alt fra skulpturer i forskellige materialer til malerier.

Om højskolen

Højskolen Marielyst er en seniorhøjskole. Bygningen er en hyggelig firlænget gård, der i sin tid fungerede som badehotel. Skolen ligger centralt i badebyen Marielyst blot 300 meter fra den skønneste badestrand og 12 km fra Nykøbing Falster, hvor der er gode togforbindelser til Sjælland.  Der er plads til 84 kursister på højskolen.

Bøtøvej 2, 4873 Væggerløse

Mail: kontor@hsmarielyst.dk